Resonantiebox?

Over motor, bak, uitlaat, tuning, enz...

Moderator: Moderator

Plaats reactie
Luc
General member
General member
Berichten: 195
Lid geworden op: zo dec 30, 2007 15:29
CCNL lidnummer: 734
Type Corolla: Auris
Type Corolla: Auris TS

Resonantiebox?

Bericht door Luc »

Al zoekend op het forum kom ik de term "resonantiebox" nog al eens tegen.

Nu is het zo dat mijn E10 een onduidelijke "doos" heeft, in de slang tussen de gasklep en het filterhuis.
Dat ding zit daar, en ik kan me niet voorstellen dat het een functie heeft, anders dan mischien een soort van luchtvoorraad-buffer tussen het luchtfilter en het inlaatkanaal.
Mischien zorgt het ervoor, dat, als ik rustig rij en niet veel van de motor vraag, en plots het gas vol intrap, de motor in elk geval niet stokt ten gevolge van accuut luchtgebrek?

Afbeelding

Linksvoor, in de ruimte tussen het subframe en de voorbumper, zit ook nog een grote, onduidelijke doos.
Als die al met het luchtfilter verbonden is, dan moet dat zo zijn via een slang of iets dergelijks die aan het zicht onttrokken wordt door de accu cq. accuplaat.

Welke van deze dozen is nou de bewuste resonantiebox?
En wat doet de doos die niet de resonantiebox is?
AccountKiller
Leon
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 11908
Lid geworden op: ma sep 16, 2002 22:20
CCNL lidnummer: 60
Type Corolla: Avensis
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Re: Resonantiebox?

Bericht door Leon »

Die achter de voorbumper is de resonantiebox.
Avensis Wagon T27 2009 Olive Green
Yaris XP13 2015 Island Blue Metallic
BlackE10
Freak
Freak
Berichten: 8846
Lid geworden op: wo mar 12, 2003 09:52
CCNL lidnummer: 439
Type Corolla: KE70

Re: Resonantiebox?

Bericht door BlackE10 »

Die kleine zwarte ook is me ooit verteld hier
Mijn oude Corolla GXTSI
European Turbo Time :D
Frans
President member
President member
Berichten: 1264
Lid geworden op: wo sep 01, 2004 17:55
CCNL lidnummer: 0
Locatie: limbaböa

Re: Resonantiebox?

Bericht door Frans »

ja beide zorgen voor inlaatgeluid demping
performance has nothing to do with size
4age & 3sgte power, toyota 4 life
Bertus
Die-Hard
Die-Hard
Berichten: 7079
Lid geworden op: za dec 07, 2002 21:45
CCNL lidnummer: 504
Type Corolla: Ford Focus
Locatie: Lopik.

Re: Resonantiebox?

Bericht door Bertus »

Alles er lekker af halen en met een open luchtfilter gaan brullen :D
Ik heb ze alle 7 op een rijtje! Alleen werken ze in ploegendienst! :silly:

Dammm right I'm good in bed, I can sleep all day!!!
Luc
General member
General member
Berichten: 195
Lid geworden op: zo dec 30, 2007 15:29
CCNL lidnummer: 734
Type Corolla: Auris
Type Corolla: Auris TS

Re: Resonantiebox?

Bericht door Luc »

Ja... dat is de makkelijkste oplossing, maar ik wil niet brullen.
Ik wil gewoon zo zuinig mogelijk rijden, en tijdens het rijden zo weinig mogelijk herrie van buiten krijgen.
Hetgeen overigens niet wil zeggen dat die herrie van buiten niet sportief mag klinken...

kVind het gewoon vreemd, dat op nota-bene een Toyota, twee, blijkbaar nutteloze dozen met lucht zitten? Waarom?

Maar aldus uw aller reacties kan mn Rolla het ook prima zonder beide boxen, en dat ga ik dus voorlopig proberen.

Een K&N inlegfilter heeft de auto overigens al, mijn ervaring met verscheidene auto's van verschillende merken leert me dat dat zn geld wel waard is.

Als ik had willen brullen, had ik gewoon twee openlucht filters met hitteschild op een T-stuk gemonteerd... als je dat regelrecht op je inlaat zet, is een lekker geluid wel gegarandeerd.
Maar dat geldt in wezen voor elke motor, vermogenswinst is dan niet gegarandeerd.
AccountKiller
Bertus
Die-Hard
Die-Hard
Berichten: 7079
Lid geworden op: za dec 07, 2002 21:45
CCNL lidnummer: 504
Type Corolla: Ford Focus
Locatie: Lopik.

Re: Resonantiebox?

Bericht door Bertus »

Zoals eerder aangegeven zijn de boxen voor de geluidsdemping, niet nuttenloos dus.

Maar waarom 2 luchtfilters op 1 T-stuk ???? 1 filter moet al voldoende zijn, de motor vraagt een aantal liters aan lucht waarbij 2 echt overbodig zijn (of je moet een supra hebben :lol: ).
Ik heb ze alle 7 op een rijtje! Alleen werken ze in ploegendienst! :silly:

Dammm right I'm good in bed, I can sleep all day!!!
Leon
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 11908
Lid geworden op: ma sep 16, 2002 22:20
CCNL lidnummer: 60
Type Corolla: Avensis
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Re: Resonantiebox?

Bericht door Leon »

@Luc: Toyota (of welke fabrikant ook) zet die dingen er echt niet op als ze volstrekt nutteloos zouden zijn. Niet iedereen stelt prijs op veel aanzuiglawaai onder de kap en dus in de auto.
Avensis Wagon T27 2009 Olive Green
Yaris XP13 2015 Island Blue Metallic
Joseppe
Freak
Freak
Berichten: 8636
Lid geworden op: ma mei 02, 2005 23:12
CCNL lidnummer: 621
Type Corolla: AE101
Type Corolla: E 10
Locatie: Rijkerswoerd Gemeente Arnhem
Contacteer:

Re: Resonantiebox?

Bericht door Joseppe »

Leon schreef:@Luc: Toyota (of welke fabrikant ook) zet die dingen er echt niet op als ze volstrekt nutteloos zouden zijn. Niet iedereen stelt prijs op veel aanzuiglawaai onder de kap en dus in de auto.
kllopt, zou voor de toyota goedkoper zijn om ze niet te plaatsen :lol: :lol: , maar ze hebben toch een functie anders zaten ze er niet ;)
http://www.stipggz-arnhem.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.stuwoverbetuwe.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ribwavv.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Luc
General member
General member
Berichten: 195
Lid geworden op: zo dec 30, 2007 15:29
CCNL lidnummer: 734
Type Corolla: Auris
Type Corolla: Auris TS

Re: Resonantiebox?

Bericht door Luc »

Twee van die openluchtfilters produceren meer geluid dan slechts een...
Voor de luchttoevoer maakt het inderdaad niet veel uit, maar het geluid is weer heel anders.
AccountKiller
Joseppe
Freak
Freak
Berichten: 8636
Lid geworden op: ma mei 02, 2005 23:12
CCNL lidnummer: 621
Type Corolla: AE101
Type Corolla: E 10
Locatie: Rijkerswoerd Gemeente Arnhem
Contacteer:

Re: Resonantiebox?

Bericht door Joseppe »

Luc schreef:Twee van die openluchtfilters produceren meer geluid dan slechts een...
Voor de luchttoevoer maakt het inderdaad niet veel uit, maar het geluid is weer heel anders.
en de prestatie"'s ? zou dan eerder voor een gesloten systeem met koude luchttoevoer in de bumper of grille gaan. geluid extra is nog altijd te regelen met een uitlaat, en dan tussendemper eruit en een katvervanger ;) . maar ieder zijn eigen ding ;)
http://www.stipggz-arnhem.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.stuwoverbetuwe.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ribwavv.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Luc
General member
General member
Berichten: 195
Lid geworden op: zo dec 30, 2007 15:29
CCNL lidnummer: 734
Type Corolla: Auris
Type Corolla: Auris TS

Re: Resonantiebox?

Bericht door Luc »

Prestaties?
Mijn kar presteert prima zo...
Andere uitlaat, -tussendemper, +katvervanger kost je zo al gauw een paar honderd euro.

Een PVC-T-stuk(bij de gamma, of plaatselijke bouwmarkt), twee PVC-90 graden bochtstukken (bij de gamma, of....), en twee openluchtfilters met hitteschild, kosten je alles bij mekaar hooguit 80 euri, mits je de goedkoopste openluchtfilters met hitteschild neemt... en die moet je hebben, juist vanwege het geluid.

De PVC buizen maak je natuurlijk zelf, met je T-stuk, en je moet wel zelf het originele luchtfilter weghalen, om ruimte te maken...
Ik heb het zelf nog niet geprobeerd, niet bij mn huidige auto althans.
Bij een van de vele Volvo's die ik gehad heb, werkte het prima : vet geluid, minimale kosten, geen problemen. Was wel een Volvo 360, maar toch met multipoint injectie.
AccountKiller
Leon
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 11908
Lid geworden op: ma sep 16, 2002 22:20
CCNL lidnummer: 60
Type Corolla: Avensis
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Re: Resonantiebox?

Bericht door Leon »

Niet onbelangrijk vind ik de prestaties van het filter. Sommige goedkopere filters filtreren niet goed, waardoor rotzooi in je motor kan komen.
Avensis Wagon T27 2009 Olive Green
Yaris XP13 2015 Island Blue Metallic
Frank..
Junior member
Junior member
Berichten: 137
Lid geworden op: do apr 10, 2008 10:55
Type Corolla: E10
Type Corolla: GTSi

Re: Resonantiebox?

Bericht door Frank.. »

Leon schreef:Niet onbelangrijk vind ik de prestaties van het filter. Sommige goedkopere filters filtreren niet goed, waardoor rotzooi in je motor kan komen.
Ik zie op autostyle.nl bijv verschillende filters van Dynamik en een boel merkloze van € 19,95~29,95
Alle filters lijken natuurlijk erg op elkaar, maar filteren ze ook goed genoeg?
Wanneer je filter vervuilt is, is het makkelijker om deze te vervangen wanneer deze 19,95 kost.
Leon
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 11908
Lid geworden op: ma sep 16, 2002 22:20
CCNL lidnummer: 60
Type Corolla: Avensis
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Re: Resonantiebox?

Bericht door Leon »

Koop dan een Green of K&N, die je gewoon kunt schoonmaken. ;)
Avensis Wagon T27 2009 Olive Green
Yaris XP13 2015 Island Blue Metallic
Frank..
Junior member
Junior member
Berichten: 137
Lid geworden op: do apr 10, 2008 10:55
Type Corolla: E10
Type Corolla: GTSi

Re: Resonantiebox?

Bericht door Frank.. »

Leon schreef:Koop dan een Green of K&N, die je gewoon kunt schoonmaken. ;)
Ja maar de goedkope kun je ook wel schoonmaken denk ik. Heb je daar geen zin in, kan je nog 2x een nieuwe bestellen voordat je aan de prijs zit van een Green of K&N.
Ik betwijfel een beetje of die Greens of K&N's nu daadwerkelijk echt zoveel beter filteren.
Iemand ervaring mee?
Joseppe
Freak
Freak
Berichten: 8636
Lid geworden op: ma mei 02, 2005 23:12
CCNL lidnummer: 621
Type Corolla: AE101
Type Corolla: E 10
Locatie: Rijkerswoerd Gemeente Arnhem
Contacteer:

Re: Resonantiebox?

Bericht door Joseppe »

die goedkope kan je niet schoonmaken maar gooi je per toerbeurt weg, daarnaast is de ervaring hier op het forum (kan je ook opzoeken met de zoekfuncties) over die goedkopere dingen niet echt redelijk tot goed te noemen. De meeste slaan dit achteloos in de wind, kopen zo'n autostyleding en staan dan enkele maanden later weer in de winkel voor een nieuwe en zijn dan duurder uit. Het feit is dat K&N en Green en ook pipercross de ervaring nu eenmaal hebben en heel veel research doen naar luchtfilters, dit doen die lookalike's goedkope dingen niet, die zien eruit als luchtfilters, geven het geluid als een sportluchtfilter en daarmee heb je het dan ook meestal gehad ;) . ga eens advies inwinnen bij johan crt van autostyling.nl van dit forum of egbert van toyoshop.nl die zullen je niets anders bevestigen maar je voorzien van een uitstekend advies ;)
http://www.stipggz-arnhem.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.stuwoverbetuwe.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ribwavv.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
E10 Wagon
Junior member
Junior member
Berichten: 127
Lid geworden op: vr jul 01, 2005 21:16
Type Corolla: E10
Type Corolla: Wagon
Locatie: Maasbracht

Re: Resonantiebox?

Bericht door E10 Wagon »

De resonantie box is klein van inhoud (werkt voor hoge tonen) en gaat een hele vervelende fluit tegen (heb ik vernomen van een andere corollarijder, die dit ding er eens af heeft gehaald). Bij 100 constante snelheid ofzo hoor je bij mijn wagen een zacht fluitend geluidje. Dit wordt zonder dit potje veel harder, en super-irritant.
De resonantiebox onder het spatbord achter de bumper is stukken groter en zit er om de zware inlaatroffel, zoals je die krijgt met een open luchtfilter weg te dempen. Ik heb eens alles aan pijpenwerk losgehaald tot de airbox met het originele luchtfilter. Je hebt dan een open luchtfilter geluid, alleen de looks on de de kap natuurlijk niet. Extreem hard geluid, harder dan mijn sportdemper...
Vond het teveel van het goede, had ik die demper niet hoeven kopen... dus toch maar weer het hele spul teruggebouwd.
Marc0
Freak
Freak
Berichten: 8166
Lid geworden op: zo nov 27, 2005 15:10
Type Corolla: AvensisT25

Re: Resonantiebox?

Bericht door Marc0 »

Ik heb dat spul ook eens weggehad, hele inlaattraject tot het luchtfilter en dat roffelde echt heel hard.
Vond het geweldig klinken, en bij volgas hoorde je de bijrijder bijna niet meer..
Maar het zuigt in de zomer flink wat warme lucht aan, en daar kun je niks voor kopen bij wijze van;)
Seat Ibiza 1.2 TDi Style
Plaats reactie