Leuk verhaaltje over betrokkenheid Toyota ingenieurs

Toyota en nog wat...

Moderator: Moderator

Plaats reactie
bjacobs
Newbie
Newbie
Berichten: 30
Lid geworden op: do aug 04, 2011 10:50
Type Corolla: E11
Type Corolla: E11 HB AUT
Locatie: Melick

Leuk verhaaltje over betrokkenheid Toyota ingenieurs

Bericht door bjacobs »

Als senior reliability engineer van een groot electronisch bedrijf in Eindhoven kan ik bevestigen dat de betrouwbaarheid bij Toyota hoog in het vaandel staat. Zo heb ik van een Amerikaanse collega het volgende verhaal gehoord:

General Motors wilde in 2005 een nieuwe besturing van een schuifdak ontwikkelen en wilde graag weten hoe Toyota de besturing ontworpen had. Om als concurrent automobiel fabrikant naar Toyota te stappen om hierover informatie te ontvangen levert natuurlijk niets op. Ze hadden daarom een stagiair gevraagd, die net bij General Motors (afgekort als GM) kwam werken, om naar de lokale Toyota dealer in de VS te gaan met het verhaal dat de besturing van het schuifdak van haar (verzonnen) Toyota defect was geraakt. Nadat haar gegevens genoteerd waren, ontving ze van de Toyota dealer een nieuwe besturingsunit. Met veel vreugde konden de engineers van GM aan de slag. Na veel testen en overstressen ging de besturing onbedoeld kapot en ze wilde er eigenlijk nog eentje hebben. Dus vroegen ze de stagiair opnieuw om weer naar dezelfde Toyota dealer te gaan om weer een nieuwe besturingsunit te vragen. Zo gezegd, zo gedaan. De engineers van GM waren erg verheugd om verder concurrentie onderzoek te doen met de besturingsunit van Toyota. De volgende dag kwam de stagiair in paniek naar haar werk. Toen ze bij GM vroegen wat er gebeurd was, vertelde ze dat ze de voorafgaande avond door een Toyota engineer uit Japan gebeld was om te vragen wat er mis was met "zijn" besturingsunit van het schuifdak. Hij had namelijk nog niet eerder meegemaakt dat de unit defect geraakt was en wilde graag weten wat er aan de hand was.

Dit verhaal laat zien dat de engineers van Toyota erg betrokken zijn (en blijven) bij de ontwikkeling van hun producten en ook na de ontwikkeling verantwoordelijk blijven voor de betrouwbaarheid ervan. Dit blijkt een zeer effectieve manier te zijn de betrouwbaarheid van de produkten van Toyota continu te verbeteren en om informatie van mogelijke en werkelijke mankementen mee te nemen in een nieuwe productontwikkeling.
Toyota Corolla E11 Facelift 1.6 VVT-i ZZE-3FE Aut. 2001 60000 km
Skoda Fabia Combi 1.2 TDI Greenline 2011 45000 km

voorheen:
Volvo XC70 2.5 T GT 2004 198000 km
Ford Focus 1.8 Wagon 2001 209000 km
CoupÉter
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 9879
Lid geworden op: wo dec 20, 2006 13:25
CCNL lidnummer: 736
Type Corolla: E12
Type Corolla: T-sport
Locatie: Gelderland (NL)

Re: Leuk verhaaltje over betrokkenheid Toyota ingenieurs

Bericht door CoupÉter »

Dat is zeker een leuk verhaaltje :)

Maar hoe is het nu verder afgelopen?
Past: Silver Toyota Corolla E11 Clean look (sold)
Current: Toyota Yaris (daily)
Current: Toyota Corolla E12 TS
bjacobs
Newbie
Newbie
Berichten: 30
Lid geworden op: do aug 04, 2011 10:50
Type Corolla: E11
Type Corolla: E11 HB AUT
Locatie: Melick

Re: Leuk verhaaltje over betrokkenheid Toyota ingenieurs

Bericht door bjacobs »

Hoe het verhaal afgelopen is. Dat weet ik niet precies. Ik vermoed dat er geen contact meer opgenomen met de Japanse Toyota ingenieur om te voorkomen dat zijn units gebruikt worden voor concurentie onderzoek. De ingenieur is nu waarschijnlijk in het ongewis waarom zijn producten kapot gegaan zijn en heeft wellicht nog een blik geworpen op het ontwerp om er zeker van te zijn dat hij niets over het hoofd gezien heeft wat tot een hoge betrouwbaarheid ervan zou kunnen leiden.
Toyota Corolla E11 Facelift 1.6 VVT-i ZZE-3FE Aut. 2001 60000 km
Skoda Fabia Combi 1.2 TDI Greenline 2011 45000 km

voorheen:
Volvo XC70 2.5 T GT 2004 198000 km
Ford Focus 1.8 Wagon 2001 209000 km
Plaats reactie