Sinds een nieuwe job ga ik wat meer geld aan een voertuig te besteden hebben. Aangezien ik mijn leasevergoeding bij mijn salaris krijg als ik niets lease, en de gedeclareerde kilometers daaruit ook nog bruto uitgekeerd worden, lijkt het mij voordeliger zelf iets moderners te kopen. Ik zat natuurlijk weer te denken aan een Toyota, een Corolla Sedan zelfs uit zo ongeveer 2003. (Mazda 3 en Ford Focus staan ook op de lijst)
Ik ga genoeg kilometers maken om serieus over Diesel en LPG te denken, collega's doen zo'n 40dkm/j. Nu wil het geval echter dat de enige Diesel die in dat model geleverd is een 2.0 (1CD-FTV denk ik) is met slechts 90pk. Ik weet dat de gemiddelde berijder van deze auto 72 is en geen 27 maar ik wil toch wat meer vermogen, de 114pk van m'n E10 is toch wel leuk, op het verslavende af.
Ik heb ook wat rond zitten kijken naar het in laten bouwen van een LPG G3 installatie in een E12/1.6 maar ook daar wil Toyota dwarsliggen: de nieuwere motoren schijnen daar niet tegen te kunnen.
Is er nou geen manier om in een vlotte, jonge Corolla Sedan te rijden zonder je blauw te betalen aan brandstof? En een vraag aan mensen die zoiets al eens eerder hebben doorgerekend: is het realistisch dat het totale kostenverschil tussen benzine en Diesel op jaarbasis bij 40dkm/j maar zo'n 5% is? (€5.790 vs €5.444) Dat is dus inclusief brandstof, belastingen, afschrijving, onderhoud etc. In dat geval kan heel de brandstofdiscussie misschien wel van de baan zijn.
LPG in een moderne Toyota
Moderator: Moderator
-
- Starting member
- Berichten: 58
- Lid geworden op: wo sep 14, 2005 12:48
- Type Corolla: E140 1.6
- Locatie: Breda
-
- Special member
- Berichten: 880
- Lid geworden op: vr apr 28, 2006 09:55
- CCNL lidnummer: 0
- Type Corolla: Opel Astra
- Locatie: Brabant !
Re: LPG in een moderne Toyota
Is dit model Corolla ook niet met de 110 pk D4D geleverd, of kwam die later dan 2003? Wat betreft de discussie benzine/diesel, bij 40dkm/j is een diesel natuurlijk altijd rendabeler. Je bent wel wat sneller aan de beurt met de beurtjes denk ik, en ik denk ook wel dat het onderhoud wat duurder uitvalt?Bacchus schreef:Sinds een nieuwe job ga ik wat meer geld aan een voertuig te besteden hebben. Aangezien ik mijn leasevergoeding bij mijn salaris krijg als ik niets lease, en de gedeclareerde kilometers daaruit ook nog bruto uitgekeerd worden, lijkt het mij voordeliger zelf iets moderners te kopen. Ik zat natuurlijk weer te denken aan een Toyota, een Corolla Sedan zelfs uit zo ongeveer 2003. (Mazda 3 en Ford Focus staan ook op de lijst)
Ik ga genoeg kilometers maken om serieus over Diesel en LPG te denken, collega's doen zo'n 40dkm/j. Nu wil het geval echter dat de enige Diesel die in dat model geleverd is een 2.0 (1CD-FTV denk ik) is met slechts 90pk. Ik weet dat de gemiddelde berijder van deze auto 72 is en geen 27 maar ik wil toch wat meer vermogen, de 114pk van m'n E10 is toch wel leuk, op het verslavende af.
Ik heb ook wat rond zitten kijken naar het in laten bouwen van een LPG G3 installatie in een E12/1.6 maar ook daar wil Toyota dwarsliggen: de nieuwere motoren schijnen daar niet tegen te kunnen.
Is er nou geen manier om in een vlotte, jonge Corolla Sedan te rijden zonder je blauw te betalen aan brandstof? En een vraag aan mensen die zoiets al eens eerder hebben doorgerekend: is het realistisch dat het totale kostenverschil tussen benzine en Diesel op jaarbasis bij 40dkm/j maar zo'n 5% is? (€5.790 vs €5.444) Dat is dus inclusief brandstof, belastingen, afschrijving, onderhoud etc. In dat geval kan heel de brandstofdiscussie misschien wel van de baan zijn.
Buiten dit zou ik het wel weten, ik zou een diesel kopen omdat dat gewoon veel lekkerder rijdt.. Tja, en mocht je nou niet genoeg hebben aan die 90 pk, dan moet je misschien toch eens naar een ander merk gaan uitkijken! Gas is idd geen verstandige optie, omdat de huidige VVT-i generatie geen gas kunnen verdragen.. Succes !
Opel Astra Wagon 1.9 CDTI 74 KW
-
- Forum Admin
- Berichten: 11908
- Lid geworden op: ma sep 16, 2002 22:20
- CCNL lidnummer: 60
- Type Corolla: Avensis
- Locatie: Gorinchem
- Contacteer:
Re: LPG in een moderne Toyota
Je zou de 90pk D-4D ook kunnen laten chippen. Met een TTE chip zit je dan ook op 114pk/255Nm.
Avensis Wagon T27 2009 Olive Green
Yaris XP13 2015 Island Blue Metallic
Yaris XP13 2015 Island Blue Metallic
-
- Starting member
- Berichten: 58
- Lid geworden op: wo sep 14, 2005 12:48
- Type Corolla: E140 1.6
- Locatie: Breda
Re: LPG in een moderne Toyota
Dat is inderdaad ook een mooie optie, Leon, denk je dat het blok fysiek verder identiek is aan de hatchbacks en dit dus zomaar kan hebben? In dat geval is de keuze namelijk heel simpel.
-
- Forum Admin
- Berichten: 11908
- Lid geworden op: ma sep 16, 2002 22:20
- CCNL lidnummer: 60
- Type Corolla: Avensis
- Locatie: Gorinchem
- Contacteer:
Re: LPG in een moderne Toyota
Ik kan me niet voorstellen dat ze voor de sedan een ander blok gebruikten. Met de TTE chip had je bij een nieuwe auto behoud van de fabrieksgarantie, dus lijkt me dat het blok hier wel tegen kan.
Avensis Wagon T27 2009 Olive Green
Yaris XP13 2015 Island Blue Metallic
Yaris XP13 2015 Island Blue Metallic