Haperend knipperlicht

Over al het overige, het andere, enz...

Moderator: Moderator

Plaats reactie
Harrie
Newbie
Newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: ma mar 27, 2017 17:07

Haperend knipperlicht

Bericht door Harrie »

Hallo allemaal,


Ik rij al jaren Toyota; ik heb geen hobby aan auto's en Toyota's zijn een van de weinige karretjes die redelijk tegen mijn lompe misbruik kunnen.

Ik heb een vreemd probleem met mijn knipperlicht.
Normaal als een knipperlicht kapot is gaat het relais snel schakelen en het goede lampje snel knipperen. Dat is dan ook op het dashboard te zien.

Maarb bij mij gaat hij links soms opeens snel knipperen, maar geen ENKEL lampje brand, dus ook geen richtingaanwijzer op het dashboard te zien, die eigenlijk snel zou moeten knipperen bij een kapot lampje. Ik hoor alleen het snelle klikken van het relais.
Er is geen enkel lampje kapot; heb ze allemaal bekeken en getest. Het probleem doet zich maar af en toe voor; na wat gerommel met de richtingaanwijzerschakelaar doet alles het opeens weer een tijdje.

In het kort: geen lampjes kapot, probleem alleen af en toe bij linksaf, snel klikken maar geen enkel lampje aan, lampje op dashboard blijft helemaal uit, dan opeens alles weer normaal.

Alvast bedankt voor jullie info!

Groetjes,

Harrie
Luuk
Full member
Full member
Berichten: 377
Lid geworden op: zo jun 21, 2009 11:38
Type Corolla: AE111
Type Corolla: G6 20v
Locatie: Veghel

Re: Haperend knipperlicht

Bericht door Luuk »

Mijn eerste gedachte is dat er iets niet helemaal lekker is met je knipperlicht/combischakelaar. Als je hem een beetje met de hendel beweegt als hij snel staat te knipperen, gaat hij het dan weer normaal doen?
Harrie
Newbie
Newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: ma mar 27, 2017 17:07

Re: Haperend knipperlicht

Bericht door Harrie »

Bedankt voor je reactie Luuk,

Ik heb een paar keer redelijk in paniek aan de schakelaar zitten frunniken omdat hij het niet deed. Het is een lastige situatie, want vaak begint hij met snel knipperen maar gaat dan vanzelf over naar normaal functioneren; ook als ik niet aan de schakelaar kom. Als ik dan bij haperen aan de schakelaar zit te bewegen, dan weet ik niet of het daardoor komt of dat hij gewoon weer vanzelf gaat werken.
Het lijkt bijvoorbeeld ook te helpen als ik tijdens het haperen de alarm schakelaar indruk en meteen weer loslaat, maar ook dat kan toeval zijn.

Ik ben even bij mijn garage geweest en die vond het ook een lastige; doordat het zo'n vluchtig defect is: meestal oké, maar opeens hapert hij en dan weer niet, dan is het lastig te vinden. Hij heeft me aangeraden om de alarm schakelaar een flink aantal keren te bedienen omdat hij vermoed dat door weinig gebruik de contacten slecht kunnen zijn geworden. Dat heb ik ook gedaan, maar leek niet veel te helpen.

Gek genoeg ging het gisteren en vandaag heel goed, slechts een heel korte hapering!

Ik ga eens op zoek naar een schema om proberen te beredeneren wat het zou kunnen zijn, of wie weet heb jij nog een tip?
Harrie
Newbie
Newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: ma mar 27, 2017 17:07

Re: Haperend knipperlicht

Bericht door Harrie »

Ik heb de richting aanwijzer eens heel langzaam bediend; dus vasthouden en heel traag bewegen. Dan krijg ik hetzelfde effect en ook naar rechts waar ik geen probleem heb. Druk ik iets verder door dan functioneert alles normaal.

Ik begin dus inderdaad te geloven dat het de schakelaar is, die blijkbaar twee contacten heeft, waarvan het tweede contact voor links af en toe hapert?
Plaats reactie