[E12-2004 (prefacelift] Cruise Control hapert

Over al het overige, het andere, enz...

Moderator: Moderator

Plaats reactie
Goverman
Newbie
Newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: za nov 17, 2012 11:42

[E12-2004 (prefacelift] Cruise Control hapert

Bericht door Goverman »

Hoi allen,

Ik heb een Corolla 1.6 VVTi uit 2004 (nog net pre-facelift) met daarin een cruise control. Deze cruise control is volgens mij een after market. Het is een eenvoudig hendeltje, zonder knopjes, met vier standen (aan/sneller, langzamer, uit en memo).

De cruise control hapert af en toe. Als ik hem aanzet en daarna weer uit dan wil hij soms niet meer aan. De auto opnieuw starten wil dan wel eens helpen. Ik ben er al mee naar de garage (Toyota Leidschendam) geweest en daar zeiden ze dat het een ‘bedieningsfout’ was: als ik de cruise control handmatig uitzet en tegelijkertijd rem dan loopt het systeem vast en kan alleen de motor uit/aan zetten weer helpen. Dit komt door het type cruise control (een VDO), waarbij de koppelingsschakelaar niet is aangesloten (dus koppeling intrappen schakelt de cruise control niet uit).

De vragen:
- is dit een plausibel verhaal?
- Herkent iemand dit?

Ik ben na deze uitleg van de garage (eind mei dit jaar, nog net onder garantie) weer naar huis gereden en heb mij aangeleerd alleen de rem te gebruiken om de cruise control uit te zetten. Minder elegant, maar ach, het werkt… Echter, eergisteren reed ik ’s ochtends op de snelweg en zette ik de cruise control aan. Een stukje verderop moest ik even remmen, dus cruise control gaat weer uit. Maar… daarna wil hij niet meer aan. Koffie gehaald bij een tankstation: geen resultaat. ’s Middags weer naar huis gereden over dezelfde snelweg: weer geen cruise control… Gelukkig deed de airco het wel goed dinsdag, haha…

Maar goed, dit is irritant aan het worden. Ik heb de auto na dinsdag niet meer gebruikt en weet dus niet of de cruise control nu wel werkt.

De vragen:
- Kan de cruise control stuk zijn? (als in: is het überhaupt mogelijk)
- Ben ik door Toyota Leidschendam ‘afgescheept’ en was de cruise control toch niet zo goed als het leek?
- Wat kost reparatie / inbouwen van een nieuwe cruise control? (even los van de garantievraag die ik even aan de garage ga stellen waar ik de auto gekocht heb).

Alvast bedankt voor het meedenken!

Goverman
vinkkie
Newbie
Newbie
Berichten: 10
Lid geworden op: zo feb 01, 2015 12:16
Type Corolla: E12
Type Corolla: E12

Re: [E12-2004 (prefacelift] Cruise Control hapert

Bericht door vinkkie »

aah een vdo is alijd wel wat mee. wel eens water in de servo
yaris/corolla wagon
Plaats reactie