Derde remlicht plaatsen

Over al het overige, het andere, enz...

Moderator: Moderator

Plaats reactie
jeroen536
Newbie
Newbie
Berichten: 24
Lid geworden op: ma sep 17, 2012 20:48
Type Corolla: E10
Type Corolla: Corolla
Locatie: Amersfoort

Derde remlicht plaatsen

Bericht door jeroen536 »

Sinds kort ben ik in bezit van een corolla e10 1.6 XLi uit '95 met 105000km op de teller. Er zullen denk ik weinig e10's rondrijden met minder opties dan de mijne, zelfs een derde remlicht moet ik ontberen.

Omdat ik zo'n remlicht wel zo veilig vind heb ik er eentje van de sloop gehaald, uit een e10 die ik in eerste instantie niet als corolla had herkend.. Het installeren van zo'n derde remlicht leek me niet zo moeilijk: kunststof kofferbakpaneel verwijderen, remlicht erop schroeven, inpluggen en klaar. Alleen ingeplugd blijkt het derde remlicht niet te werken.

Om het lampje te testen heb ik het remlicht getest door deze rechtstreeks met de accu te verbinden, en dat werkte. Ik heb daarom het idee dat er bij het remmen geen spanning op de draad staat. Ik heb de zekering van het remlicht gecontroleerd, en die is nog goed (ik ga ervanuit dat het derde remlicht dezelfde zekering heeft als de gewone remlichten, die wel werken). Ik heb geen idee hoe ik dit nu verder aan moet pakken. Adviezen of tips?
Niek
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 1339
Lid geworden op: zo okt 23, 2005 14:35
CCNL lidnummer: 628
Type Corolla: AE101
Type Corolla: E10 GTSi
Locatie: Zwolle (Ov)
Contacteer:

Re: Derde remlicht plaatsen

Bericht door Niek »

3e remlicht sluit je aan op de bedrading van je normale remlichten, er is geen apart draad aanwezig voor een 3e remlicht.
Zorg wel voor een degelijke (gesoldeerde) verbinding.
Corolla 1.6 4AFE XLSi '93 - Geschorst
MR2 2.0 3SGE GTi '93 - Mooi weer
jeroen536
Newbie
Newbie
Berichten: 24
Lid geworden op: ma sep 17, 2012 20:48
Type Corolla: E10
Type Corolla: Corolla
Locatie: Amersfoort

Re: Derde remlicht plaatsen

Bericht door jeroen536 »

Niek schreef:3e remlicht sluit je aan op de bedrading van je normale remlichten, er is geen apart draad aanwezig voor een 3e remlicht.
Zorg wel voor een degelijke (gesoldeerde) verbinding.
In de donor auto was het (originele e10) 3e remlicht dmv een stekkertje verbonden met de bedrading van de auto. In mijn e10 is dit stekkertje met draad ook aanwezig, alleen is de stekker vrij. Niek, weet je zeker dat er geen aparte draad voor een 3e remlicht aanwezig is? Het stekkertje bevindt zich direct onder het kofferbakslot aan de binnenzijde van de achterklep, en is van hetzelfde typeals gebruikt voor de kentekenplaatverlichting.
Niek
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 1339
Lid geworden op: zo okt 23, 2005 14:35
CCNL lidnummer: 628
Type Corolla: AE101
Type Corolla: E10 GTSi
Locatie: Zwolle (Ov)
Contacteer:

Re: Derde remlicht plaatsen

Bericht door Niek »

Hmm, dan kan ik het fout hebben.
Ik heb ff zitten zoeken in het draaddiagram, maar ik kan zo iig geen apart zekering vinden voor het 3e remlicht. Check iig of de pinnen in de connector overeenkopen met je stekker en check ook of er 12V op komt te staan als de rem is ingedrukt.
Je kan de draden ook volgen om te kijken waar ze uitkomen (zonder de hele auto te slopen :P).

Van welke maand is jouw rolla uit 95? Dan weten we of het een pre- of post facelift is, maar als ik dit zo lees is de jouwe een van de eerste van na de facelift. Je kan het ook zien aan bv de voorbumper (wel of geen gaten voor mistlichten) en aan de grill (3 dunne spijlen of 2 dikkere spijlen).
Corolla 1.6 4AFE XLSi '93 - Geschorst
MR2 2.0 3SGE GTi '93 - Mooi weer
Sgt_Lyna
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 2453
Lid geworden op: di sep 07, 2010 15:22
CCNL lidnummer: 821
Type Corolla: AE101
Type Corolla: XLi
Locatie: Zeist

Re: Derde remlicht plaatsen

Bericht door Sgt_Lyna »

Nee klopt, als de auto niet is geleverd met een derde remlicht dan mist er 1 draadje... de groene als het goed is... deze draad loopt van de stekker bij de rechter c-pilaar naar de stekker in het midden van de achterklep. Heb ik ook een draadje tussen moeten zetten, gelukkig had/heb ik een stel donordraden en connectoren en heb ik dus in de stekker het missende pinnetje gezet aan beide uiteinden.

Maar goed lang verhaal kort, de draad loopt door de hele auto, maar stop dus net voor de achterklep, kwestie van daar een draadje tussen zetten en je plug werkt ;)

(heb ook de meest gestripte versie van de XLi... gehad, nu issie wat luxer)
Ride: Toyota Corolla E10 1.6 GLTSJDMi+ > project
jeroen536
Newbie
Newbie
Berichten: 24
Lid geworden op: ma sep 17, 2012 20:48
Type Corolla: E10
Type Corolla: Corolla
Locatie: Amersfoort

Re: Derde remlicht plaatsen

Bericht door jeroen536 »

Sgt_Lyna schreef:Nee klopt, als de auto niet is geleverd met een derde remlicht dan mist er 1 draadje... de groene als het goed is... deze draad loopt van de stekker bij de rechter c-pilaar naar de stekker in het midden van de achterklep. Heb ik ook een draadje tussen moeten zetten, gelukkig had/heb ik een stel donordraden en connectoren en heb ik dus in de stekker het missende pinnetje gezet aan beide uiteinden.

Maar goed lang verhaal kort, de draad loopt door de hele auto, maar stop dus net voor de achterklep, kwestie van daar een draadje tussen zetten en je plug werkt ;)

(heb ook de meest gestripte versie van de XLi... gehad, nu issie wat luxer)
Aaah, dat zou wel eens de reden kunnen zijn! Zo uit m'n hoofd gaan er momenteel 2 groene draden in het stekkertje op de achterklep, daar zou dus nog een derde bij moeten. Dat extra draadje moet ik dus vanaf de stekker bij de c-stijl aan de passagierszijde doortrekken naar de stekker in de achterklep. Hoe kom ik bij die stekker bij de c-stijl, Is deze geplaatst achter de kunststof bedekking van de c-stijl, of onder de dakbekking? Kan ik het kunststof gewoon 'losklikken', of zit deze bedekking op een speciale manier vast?

Weet je toevallig ook wat de functie van dit extra draadje is, ben ik dan wel benieuwd naar ;) Komend weekend ga ik eens een poging wagen!
Sgt_Lyna
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 2453
Lid geworden op: di sep 07, 2010 15:22
CCNL lidnummer: 821
Type Corolla: AE101
Type Corolla: XLi
Locatie: Zeist

Re: Derde remlicht plaatsen

Bericht door Sgt_Lyna »

jeroen536 schreef:
Sgt_Lyna schreef:Nee klopt, als de auto niet is geleverd met een derde remlicht dan mist er 1 draadje... de groene als het goed is... deze draad loopt van de stekker bij de rechter c-pilaar naar de stekker in het midden van de achterklep. Heb ik ook een draadje tussen moeten zetten, gelukkig had/heb ik een stel donordraden en connectoren en heb ik dus in de stekker het missende pinnetje gezet aan beide uiteinden.

Maar goed lang verhaal kort, de draad loopt door de hele auto, maar stop dus net voor de achterklep, kwestie van daar een draadje tussen zetten en je plug werkt ;)

(heb ook de meest gestripte versie van de XLi... gehad, nu issie wat luxer)
Aaah, dat zou wel eens de reden kunnen zijn! Zo uit m'n hoofd gaan er momenteel 2 groene draden in het stekkertje op de achterklep, daar zou dus nog een derde bij moeten. Dat extra draadje moet ik dus vanaf de stekker bij de c-stijl aan de passagierszijde doortrekken naar de stekker in de achterklep. Hoe kom ik bij die stekker bij de c-stijl, Is deze geplaatst achter de kunststof bedekking van de c-stijl, of onder de dakbekking? Kan ik het kunststof gewoon 'losklikken', of zit deze bedekking op een speciale manier vast?

Weet je toevallig ook wat de functie van dit extra draadje is, ben ik dan wel benieuwd naar ;) Komend weekend ga ik eens een poging wagen!
Zo das een mond vol :P

Maargoed weet niet zeker of de kleurcode ook echt groen was, weet alleen dat ik groen heb gebruikt. Je ziet overigens direct welke draad het is als je de twee in elkaar geklikte connectoren vergelijkt... Hoe de c-stijl vast zit... poeh... lang geleden dat ik die heb los gehad, het bovenste (kleine) deel met het bakje zit (dacht ik) alleen geklikt (maar er kan ook een klein schroefje zitten als je de bank naar voren doet), dan kun je die voorzichtig naar voren trekken. Daarna zie je tenminste nog 1 schroefje voor het grote paneel, deze zit bij je achterlicht unit geklikt in ieder geval. En de C-pilaar zelf zat dacht ik ook alleen maar geklikt, maar als je goed kijkt naar schroefjes kan het niet mis gaan ;)

Het stekkerblokje zit echt in de C-pilaar (bovenin) met wat draden die boven de hemel door lopen, maar de hemel hoeft niet los, je kunt hem wel een klein stukje naar beneden trekken om wat meer ruimte te creëren... ;)

De draad die je mist is de schakeldraad voor het derde remlicht, weet even niet meer of het plus of min is, maar ook verder niet uit, er is er maar 1 die mist. De andere draden zijn voor je ruitenwisser en de kentekenverlichting. Kan er in mijn project ook geen foto's van vinden, dus het zal niet langer dan een half uur geduurd hebben om te monteren :P
Ride: Toyota Corolla E10 1.6 GLTSJDMi+ > project
jeroen536
Newbie
Newbie
Berichten: 24
Lid geworden op: ma sep 17, 2012 20:48
Type Corolla: E10
Type Corolla: Corolla
Locatie: Amersfoort

Re: Derde remlicht plaatsen

Bericht door jeroen536 »

Bedankt voor de uitleg :) Zaterdag ga ik ff bij de sloop langs op zoek naar de juiste kabel, en dan ga ik eens een poging wagen!
jeroen536
Newbie
Newbie
Berichten: 24
Lid geworden op: ma sep 17, 2012 20:48
Type Corolla: E10
Type Corolla: Corolla
Locatie: Amersfoort

Re: Derde remlicht plaatsen

Bericht door jeroen536 »

En het is gelukt! Bij de stekker bij de rechter c-stijl heb ik de derde remlicht draad helaas niet gevonden, dus heb ik de draad maar doorgetrokken vanaf het achterlicht. Was wat gepruts, maar het remlicht werkt :)
Bedankt voor de uitleg sgt_lyna!
Sgt_Lyna
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 2453
Lid geworden op: di sep 07, 2010 15:22
CCNL lidnummer: 821
Type Corolla: AE101
Type Corolla: XLi
Locatie: Zeist

Re: Derde remlicht plaatsen

Bericht door Sgt_Lyna »

Graag gedaan :) blij dat het werkt
Ride: Toyota Corolla E10 1.6 GLTSJDMi+ > project
Plaats reactie