(E10) radiateur van '97 1.6 in een '94 1.3i (andere maat)

Over al het overige, het andere, enz...

Moderator: Moderator

Plaats reactie
Ewout
Newbie
Newbie

(E10) radiateur van '97 1.6 in een '94 1.3i (andere maat)

Bericht door Ewout »

Hallo,

Mijn radiateur (Corolla '94, 1.3i, handbak) is hard aan vervanging toe. De maat is 350x659mm.

Nu ben ik in het bezit van een radiateur afkomstig uit een 1.6 Corolla uit 1997. Deze is een slag kleiner: 350x550 mm.

Kan ik deze zonder problemen plaatsen in mijn '94 Corolla? Hij is kleiner; dus ook minder koeloppervlak, dat snap ik. Maar het lijkt me zeker een verbetering gezien de zeer slechte staat van de huidige :) Iemand hier ervaringen mee?
Laatst gewijzigd door Ewout op wo jan 11, 2012 16:47, 1 keer totaal gewijzigd.
MzKzM
CCNL Member
CCNL Member
CCNL lidnummer: 545
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92

Re: (E10) andere maat radiateur van '97 1.6 in een '94 1.3i

Bericht door MzKzM »

Ik heb het omgekeerde eens gehad bij mijn LB, toen had ik via ebay een radiator voor een model met airco gekregen, deze was juist een stukje groter. Mijn temperatuur kwam toen niet eens meer naar in het midden van de meter.
Zolang de hoogte en de aansluitingen (water en montagepunten koelfan) op dezelfde plaats zitten lijk me het geen probleem aangezien de thermostaat dan gewoon wat vaker opengaat (Tenzij deze al continue openstaat en de capaciteit nog altijd te klein is uiteraard)
Het kan ook nog zo zijn dat de nieuwe radiator wat dikker is, dat vergroot de koelcapaciteit ook natuurlijk.
Coffee is what makes civilized life possible in these demanding times...
Ewout
Newbie
Newbie

Bericht door Ewout »

MzKzM schreef:Ik heb het omgekeerde eens gehad bij mijn LB, toen had ik via ebay een radiator voor een model met airco gekregen, deze was juist een stukje groter. Mijn temperatuur kwam toen niet eens meer naar in het midden van de meter.
Zolang de hoogte en de aansluitingen (water en montagepunten koelfan) op dezelfde plaats zitten lijk me het geen probleem aangezien de thermostaat dan gewoon wat vaker opengaat (Tenzij deze al continue openstaat en de capaciteit nog altijd te klein is uiteraard)
Het kan ook nog zo zijn dat de nieuwe radiator wat dikker is, dat vergroot de koelcapaciteit ook natuurlijk.
Hoi MzKzM, enorm bedankt voor je reactie!

Zover ik kan overzien zijn alle aansluitpunten hetzelfde. Hoogte en dikte zijn in ieder geval gelijk. Alleen de breedte scheelt dus een dikke 10cm.

In dit draadje wordt gesproken over een opvulplaat (welke naast een kleinere variant radiateur gemonteerd zou zitten). Kan jij je, bij je oude radiateur, zoiets herinneren?

Zo ja, enig idee waar het voor zou dienen? Ik heb zo'n plaatje in ieder geval niet...
Sgt_Lyna
Forum Admin
Forum Admin
CCNL lidnummer: 821
Type Corolla: AE101
Type Corolla: XLi

Bericht door Sgt_Lyna »

Dan plaatje dient volgens mij alleen ter opvulling, eventueel tegen steenslag op de motor... Zou zo snel niet iets anders kunnen bedenken.

Waar dat opvul plaatje bijvoorbeeld handig voor zou zijn is het monteren van weerstandjes (als je over gaat op xenon en je grootlicht indicator wil je graag werkend houden).

Je kunt ook gewoon zelf een plaatje metaal monteren, goed vouwen, gaatjes boren spuiten (tegen roest) en klaar. :)
Ride: Toyota Corolla E10 1.6 GLTSJDMi+ > project
Plaats reactie