Stuur demonteren E11

Over al het overige, het andere, enz...

Moderator: Moderator

Plaats reactie
dkeune
Senior member
Senior member
Berichten: 243
Lid geworden op: zo dec 05, 2010 13:45
Type Corolla: E11
Type Corolla: CorollaE11
Locatie: Neede

Stuur demonteren E11

Bericht door dkeune »

Weet iemand hoe ik mijn stuur eraf krijg?
Heb namelijk mijn auto laten uitlijnen, maar mijn stuur blijft iets scheef staan, ben er al mee terug geweest, wederom op de brug en de auto is perfect uitgelijnd!
dus nu wil ik gewoon mijn stuur zelf een tandje verzetten, maar hoe krijg ik deze los zonder de boel te slopen, en vooral zonder dat de airbag ploft?

gr dennis
Highway
President member
President member
Berichten: 1819
Lid geworden op: ma feb 09, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: ZZE112
Locatie: Duizel, Brabant

Re: Stuur demonteren E11

Bericht door Highway »

dkeune schreef:Weet iemand hoe ik mijn stuur eraf krijg?
Heb namelijk mijn auto laten uitlijnen, maar mijn stuur blijft iets scheef staan, ben er al mee terug geweest, wederom op de brug en de auto is perfect uitgelijnd!
dus nu wil ik gewoon mijn stuur zelf een tandje verzetten, maar hoe krijg ik deze los zonder de boel te slopen, en vooral zonder dat de airbag ploft?

gr dennis
Uh, bij het uitlijnen dienen ze eerst het stuur recht te zetten, daarna pas uitlijnen. Ze zijn dus vergeten je stuur eerst goed te zetten. Ik zou ermee terug gaan, en melden dat ze het opniuew mogen doen, maar dan juist - met name het stuur eerst goed zetten.

Dikke kans dat, als je het stuur een tandtje verzet, die nog niet recht staat.
Skoda Superb 1.8tsi
Verkocht - E11 facelift Linea SOL 2000 sedan -
AeroCool
Special member
Special member
Berichten: 562
Lid geworden op: ma nov 09, 2009 19:56
CCNL lidnummer: 1
Type Corolla: E11
Locatie: hellendoorn

Re: Stuur demonteren E11

Bericht door AeroCool »

met een schroefset krijg je dat toch altijd wel iets. die van mij zit ook iets scheef. ik moet mijn stuur ook keer tandje verzetten maar jah die klote airbag
* 4age 20v blacktop rules!!*
dkeune
Senior member
Senior member
Berichten: 243
Lid geworden op: zo dec 05, 2010 13:45
Type Corolla: E11
Type Corolla: CorollaE11
Locatie: Neede

Re: Stuur demonteren E11

Bericht door dkeune »

ik ben er al mee terug geweest en de uitlijning van de auto is goed ! alleen blijft het stuur een kleine afwijking houden! de starlet van me ouders heeft dit overigens ook, toyota kwaal dat het stuur iets naar links staat :roll: ? ?

heeft er niemand hier ooit een stuur uit een corolla gehaald? en die mij kan vertellen hoe ik dat moet doen?
jeffrey corolla
President member
President member
Berichten: 1308
Lid geworden op: zo mar 14, 2010 13:48
CCNL lidnummer: 786
Locatie: Wierden (twente)

Re: Stuur demonteren E11

Bericht door jeffrey corolla »

Die van mij staat ook niet 100% recht hoor!
Corolla 1.3 16V terra.. (zwart)
Lone wolf
President member
President member
Berichten: 1055
Lid geworden op: zo apr 29, 2007 21:31
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: AE111
Type Corolla: E12 Sol
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Stuur demonteren E11

Bericht door Lone wolf »

Ik heb 't ook in mijn E11...

Maar over 't stuur eruit wil ik ook wel weten, gewoon die schroeven achterop, airbag loskoppelen en dan die grote bout?
http://www.celicas.eu - Oprichter en erelid
2012 Yaris 1.0 Active
2013 Auris TS hybrid
1986 Celica 2.0 GT-Turbo
Ninja
Special member
Special member
Berichten: 870
Lid geworden op: di aug 21, 2007 01:16
CCNL lidnummer: 1
Type Corolla: E11
Type Corolla: 2x 1.6S
Locatie: Midden Limburg
Contacteer:

Re: Stuur demonteren E11

Bericht door Ninja »

wel eerst de accu los gooien ivm de AIRBAG.
Corolla E11 S Satin Black
Corolla E11 S Cool Water Blue

ZX6R Ninja
Lone wolf
President member
President member
Berichten: 1055
Lid geworden op: zo apr 29, 2007 21:31
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: AE111
Type Corolla: E12 Sol
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Stuur demonteren E11

Bericht door Lone wolf »

Goede tip :)
http://www.celicas.eu - Oprichter en erelid
2012 Yaris 1.0 Active
2013 Auris TS hybrid
1986 Celica 2.0 GT-Turbo
Highway
President member
President member
Berichten: 1819
Lid geworden op: ma feb 09, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: ZZE112
Locatie: Duizel, Brabant

Re: Stuur demonteren E11

Bericht door Highway »

Die van mij staat het stuur 100% recht, en is goed uitgelijnd. Voordat ze beginnen met uitlijnen, zetten ze het stuur in het midden, en vervolgens zetten ze de wielen goed. Oude Corolla (E10) trouwens ook, stuur gewoon recht.

Ik heb wel een 4 punts uitlijning laten doen, dan richten ze niet alleen de voorwielen maar ook de achterwielen.
Skoda Superb 1.8tsi
Verkocht - E11 facelift Linea SOL 2000 sedan -
dkeune
Senior member
Senior member
Berichten: 243
Lid geworden op: zo dec 05, 2010 13:45
Type Corolla: E11
Type Corolla: CorollaE11
Locatie: Neede

Re: Stuur demonteren E11

Bericht door dkeune »

toch goed om te weten dat ik niet de enige ben!
Mijne is ook op 4 punten uitgelijnd! vooral achter was het ook niet al te best met de uitlijning!

Dus als ik het goed begrijp zitten er schroeven achter het stuur? en dan komt de airbag los?
zit de stekker in het stuur zelf dan?
Met die grote bout zal ik me dan wel redden! :D
bb4l
Full member
Full member
Berichten: 422
Lid geworden op: ma jul 14, 2008 22:21
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: EE111

Re: Stuur demonteren E11

Bericht door bb4l »

Mijn stuur staat ook 100% recht. Eerst motor op contact zetten zodat de stuurbekrachtgingspomp gaat draaien, recht zetten, uitzetten en dan op 4 punten uitlijnen.
Waarschijnlijk kun je jouw stuur niet 1 tandje verzetten, het zal meestal 5 tandjes naar links of rechts zijn....
dkeune
Senior member
Senior member
Berichten: 243
Lid geworden op: zo dec 05, 2010 13:45
Type Corolla: E11
Type Corolla: CorollaE11
Locatie: Neede

Re: Stuur demonteren E11

Bericht door dkeune »

bb4l schreef:Mijn stuur staat ook 100% recht. Eerst motor op contact zetten zodat de stuurbekrachtgingspomp gaat draaien, recht zetten, uitzetten en dan op 4 punten uitlijnen.
Waarschijnlijk kun je jouw stuur niet 1 tandje verzetten, het zal meestal 5 tandjes naar links of rechts zijn....
Vandaag toch nog maar keer terug geweest, aangezien ik het stuur er af halen toch maar niet zie zitten! Die monteur weer stuur netjes recht zetten en uitlijnen, eenmaal op de weg, weer scheef! Dus weer op de brug, wielen wisselen misschien dat daar iets in zat, nog scheef!
dus toen heeft die besloten de uitlijning express iets naar rechts af te stellen, met als resultaat alsnog een recht stuur:D
is een hele irritatie minder :D
Gebruikersavatar
Bart-E11
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 9543
Lid geworden op: di mar 30, 2010 09:12
CCNL lidnummer: 796
Type Corolla: E11
Type Corolla: SE111
Locatie: In Brabant

Re: Stuur demonteren E11

Bericht door Bart-E11 »

nu we het daar toch over hebben die van mij staat ook ietsie pietsie naar rechts maar is echt heel minimaal
Project: **Corolla SE111 Luna - > G6R Turbo**
Daily: Corolla AE111 Terra - > Luna -> wanabe G6 285K Km and counting

Tellerswipe 80 - 160
Ruudje schreef:Is dit de 3de versnelling ?
Bart-E11 schreef: Nee z'n 5
Lone wolf
President member
President member
Berichten: 1055
Lid geworden op: zo apr 29, 2007 21:31
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: AE111
Type Corolla: E12 Sol
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Stuur demonteren E11

Bericht door Lone wolf »

Dus je auto is nu expresse verkeerd uitgelijnd omdat je stuur dan recht staat?

Dat lijkt mij de omgekeerde wereld :)
http://www.celicas.eu - Oprichter en erelid
2012 Yaris 1.0 Active
2013 Auris TS hybrid
1986 Celica 2.0 GT-Turbo
Highway
President member
President member
Berichten: 1819
Lid geworden op: ma feb 09, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: ZZE112
Locatie: Duizel, Brabant

Re: Stuur demonteren E11

Bericht door Highway »

Als ze alles goed uitgelijnd hebben, dan zou bij het uitlijnen je stuur recht moeten staan. Als je dan gaat rijden en die gaat naar links of recht, heb ik het vermoeden at er iets anders niet goed is. Controlleer eens of een van je remmen niet warmer wordt dan de ander - mogelijk dat je last hebt van een aanlopende rem. Dan remt die een beetje af op dat wieln, waardoor je dus iets moet tegensturen, en dus je stuur moet draaien.

Andere mogelijkheid is dat er iets verkeerd is afgesleten aan je banden. Hierdoor gaat je wielophanging toch iets anders staan, waardoor die bij het rijden ook iets anders loopt. Als je een setje met andere velgen / banden hebt kan je die even wisselen en kijken of het nu goed is.

Het is ieder geval niet normaal dat ze je stuur iets draaien bij uitlijning, zodat je stuur hierna wel goed komt te staan.
Skoda Superb 1.8tsi
Verkocht - E11 facelift Linea SOL 2000 sedan -
AudioSystemRolla
President member
President member
Berichten: 1895
Lid geworden op: ma dec 25, 2006 09:25
CCNL lidnummer: 698
Type Corolla: E10
Type Corolla: corolla
Locatie: midden van NL

Re: Stuur demonteren E11

Bericht door AudioSystemRolla »

nog een kleine tip voor de mensen die een stuur uit een auto willen halen als je 'de grote moer' losgedraaid hebt draai hem er dan weer 2 slagen op en dan aan het stuur trekken anders kan het je een kunst gebit kosten ;)
d(>_<)b Afbeelding audio system does shake things up Afbeelding
nizzzle
Senior member
Senior member
Berichten: 313
Lid geworden op: do nov 12, 2009 23:07

Re: Stuur demonteren E11

Bericht door nizzzle »

AudioSystemRolla schreef:nog een kleine tip voor de mensen die een stuur uit een auto willen halen als je 'de grote moer' losgedraaid hebt draai hem er dan weer 2 slagen op en dan aan het stuur trekken anders kan het je een kunst gebit kosten ;)
of gebruik VOORZICHTIG een poelie trekker (of hoe je dat ook schrijft)
Sebastiaan84
Special member
Special member
Berichten: 933
Lid geworden op: wo mei 14, 2008 10:26
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: AE111
Type Corolla: TA22 wagon
Locatie: Emmen, Drenthe

Re: Stuur demonteren E11

Bericht door Sebastiaan84 »

Of ga naar een uitlijnboer die WEL goed uitlijnt en niet op de beun manier ;)

Kijk met mijn oude sletje of een andere wagen zonder airbag in het stuur zou ik het wellicht nog doen, stuur eraf trekken. Maar met een Airbagstuur, mij te link.

En beside, zoals inmiddels al vaak gezegd in dit draadje, als ik mijn auto had laten uitlijnen en mijn stuur zou scheef staan, dan zou ik niet eerder weggaan dan dat ze opnieuw hadden uitgelijnt maar dan wel eerst stuur recht en gefixeert hebben.

Want bij het uitlijnen haalt men toch de boel los om ze bij te stellen, dus dan is na het loshalen het stuur rechtzetten een erg kleine moeite toch?
Past: Red Evil EP81 a.k.a Whiteline slet, AE111 G6 Zenki, TA22 Avensis Wagon Kouki

Current: Volvo V50 2.4i Geartronic Summum full options MY2005.
Highway
President member
President member
Berichten: 1819
Lid geworden op: ma feb 09, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: ZZE112
Locatie: Duizel, Brabant

Re: Stuur demonteren E11

Bericht door Highway »

Sebastiaan84 schreef:Of ga naar een uitlijnboer die WEL goed uitlijnt en niet op de beun manier ;)

Kijk met mijn oude sletje of een andere wagen zonder airbag in het stuur zou ik het wellicht nog doen, stuur eraf trekken. Maar met een Airbagstuur, mij te link.

En beside, zoals inmiddels al vaak gezegd in dit draadje, als ik mijn auto had laten uitlijnen en mijn stuur zou scheef staan, dan zou ik niet eerder weggaan dan dat ze opnieuw hadden uitgelijnt maar dan wel eerst stuur recht en gefixeert hebben.

Want bij het uitlijnen haalt men toch de boel los om ze bij te stellen, dus dan is na het loshalen het stuur rechtzetten een erg kleine moeite toch?
Juist uitlijnen: stuur recht zetten. Hierna de wielen goed zetten. De uitlijner haalt ook nooit het stuurwiel eraf, of doet deze los. Ze zorgen wel dat het stuur recht komt te staan, en klemmen deze dan zo vast dat die niet kan bewegen.
Skoda Superb 1.8tsi
Verkocht - E11 facelift Linea SOL 2000 sedan -
dkeune
Senior member
Senior member
Berichten: 243
Lid geworden op: zo dec 05, 2010 13:45
Type Corolla: E11
Type Corolla: CorollaE11
Locatie: Neede

Re: Stuur demonteren E11

Bericht door dkeune »

Lone wolf schreef:Dus je auto is nu expresse verkeerd uitgelijnd omdat je stuur dan recht staat?

Dat lijkt mij de omgekeerde wereld :)
neej de uitlijning blijft hetzelfde, alleen net zolang aan het afstellen geweest tot het stuur recht stond, dus nu rijd de auto gewoon netjes rechtdoor met een recht stuur, is niet zo dat de wielen nu scheef staan met een recht stuur :lol: op het uilijningsrapport zit alles ook keurig binnen de marges ;)
Lone wolf
President member
President member
Berichten: 1055
Lid geworden op: zo apr 29, 2007 21:31
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: AE111
Type Corolla: E12 Sol
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Stuur demonteren E11

Bericht door Lone wolf »

btw, heb 't stuur er al uitgehad. Stelt idd niets voor. Accu loshalen iig, dan de schroeven die de airbag op het stuur houden. Connector claxon plus connector airbag loshalen en dan de moer (bijna helemaal) eraf draaien en lostikken en dan eraf trekken.

Had alleen ff geen ander kabeltje anders zat mijn T23 stuur er ook meteen in, kabeltje van de claxon zit vastgepopnageld op het corollastuur.
http://www.celicas.eu - Oprichter en erelid
2012 Yaris 1.0 Active
2013 Auris TS hybrid
1986 Celica 2.0 GT-Turbo
Plaats reactie