TNS700 vervangen met een TNS510 in '07 Auris

Over headunits, navigatie, carkits, woofers en Db's, enz...

Moderator: Moderator

Plaats reactie
Fludizz
Newbie
Newbie
Berichten: 26
Lid geworden op: za dec 24, 2011 17:36

TNS700 vervangen met een TNS510 in '07 Auris

Bericht door Fludizz »

Twee weekjes terug begon mijn navigatie met klachten dat de DVD niet gelezen kon worden... Na de DVD even schoongepoetst te hebben en terug gestoken te hebben deed hij het wel weer een paar dagen. Echter verslechterde het wel en is het nu zover dat ie geen enkele navigatie DVD meer wil lezen. Ik heb alle E10 DVD's gecontrolleerd op de computer en kan ze daarop probleemloos zonder read-errors uitlezen. De DVD's zijn dus nog in orde (Ook geen beschadigingen op het oog te bespeuren).

Ik had op een amerikaans GPS forum al gelezen dat het wel eens wil voorkomen dat de DVD drive daadwerkelijk kapot gaat en dat deze in principe te vervangen is zonder een nieuwe unit (á 1000 euro) te moeten kopen, echter voordat ik hem uit elkaar ga halen wil ik eerst de makkelijke en goedkope opties uitproberen. Ik vermoed dat de lens van de DVD drive smerig is geworden en daardoor niets meer lezen wil, de drive spint de disks nog wel netjes op namelijk. Is er iets waarmee ik de dvd drive kan schoonmaken?
Laatst gewijzigd door Fludizz op ma okt 08, 2012 13:41, 1 keer totaal gewijzigd.
"If ignorance is bliss, why aren't there more happy people in the world?" - Stephen Fry
Gebruikersavatar
Martijn
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 6610
Lid geworden op: ma sep 16, 2002 17:06
CCNL lidnummer: 1
Type Corolla: KE70
Type Corolla: Toyota CHR
Locatie: Wassenaar
Contacteer:

Re: TNS700 leest geen navigatie DVD's meer

Bericht door Martijn »

Schoonmaken zal niet veel helpen. Been there, done that.. ;)

Let wel, als de spanning van de TNS is afgeweest (en je unit helemaal geen DVDs meer leest) dan kan ie ook niet meer opstarten. Dus heb je ook geen radio/CD meer... zolang de spanning erop blijft zal enkel de navigatie foutmeldingen geven.

Nieuwe DVD drive kost los ongeveer 200-250euro, erin zetten is zelf te doen.
Voor een TNS600 heb ik nog een nieuwe liggen maar weet niet of die van een TNS700 hetzelfde is.
Afbeelding

If they don´t even have a microfiber towell in heaven.. IM NOT GOING!

˙˙˙ɐʇoʎoʇ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuO
Fludizz
Newbie
Newbie
Berichten: 26
Lid geworden op: za dec 24, 2011 17:36

Re: TNS700 leest geen navigatie DVD's meer

Bericht door Fludizz »

Hmm... als ie niet meer opstart als de stroom eraf is kan ik moeilijk "even" de unit eruit halen om te kijken wat voor DVD drive het precies is... Ik was al wel van plan om hem (middels zekering) van de stroom af te halen maar daar zie ik dan mooi even vanaf...

Heb op Ebay een gebruikte TNS510 gevonden, ik ga morgen sowieso eens met Toyota bellen, vragen of ze me een goed omruil-aanbod kunnen doen met mijn TNS700 tegen een nieuwe TNS510... Als ze dat voor een schappelijk bedrag willen doen ga ik geen moeite meer hierin steken. Ik heb sowieso wel erg veel oren naar een TNS510 ipv de 700 vanwege de SD kaart en USB ondersteuning.
"If ignorance is bliss, why aren't there more happy people in the world?" - Stephen Fry
Fludizz
Newbie
Newbie
Berichten: 26
Lid geworden op: za dec 24, 2011 17:36

Re: TNS700 leest geen navigatie DVD's meer

Bericht door Fludizz »

Beste aanbod van de dealer: 1020 euro ex. alles en krijg niets voor de TNS700. Tevens probeerde die mij van het overzetten af te praten met dingen als dat de microfoon, stuurbediening etc. het dan mogelijk niet meer doen, etc. etc. Nou denk ik dat dat wel mee zal vallen, het zou het productie en reparatie process van toyota enorm vermoeilijker als voor elke nieuwe versie navigatie een nieuwe kabelboom moet worden ontworpen :P

Ik ga dus mooi een tweedehands TNS510 scoren via ebay/marktplaats/sloperijen/etc. en die erin fietsen, heb er al eentje gevonden voor 450 euro. Vervangende DVD drive voor in de 700 kost al 300 euro dus tja, ook al duur.
"If ignorance is bliss, why aren't there more happy people in the world?" - Stephen Fry
jasperaap
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 400
Lid geworden op: ma sep 19, 2011 15:59
Type Corolla: E12
Type Corolla: T - Sport

Re: TNS700 leest geen navigatie DVD's meer

Bericht door jasperaap »

Fludizz schreef:Beste aanbod van de dealer: 1020 euro ex. alles en krijg niets voor de TNS700. Tevens probeerde die mij van het overzetten af te praten met dingen als dat de microfoon, stuurbediening etc. het dan mogelijk niet meer doen, etc. etc. Nou denk ik dat dat wel mee zal vallen, het zou het productie en reparatie process van toyota enorm vermoeilijker als voor elke nieuwe versie navigatie een nieuwe kabelboom moet worden ontworpen :P

Ik ga dus mooi een tweedehands TNS510 scoren via ebay/marktplaats/sloperijen/etc. en die erin fietsen, heb er al eentje gevonden voor 450 euro. Vervangende DVD drive voor in de 700 kost al 300 euro dus tja, ook al duur.
Beter deze dan kopen. Heb je splinternieuw apparaat met alles erop en eraan. Gaat weg voor deze prijzen ivm nieuwe lijn en onzekerheid distributie Alpine.

http://www.pimtensen.nl/car-hifi/110c-n ... bluetooth/" onclick="window.open(this.href);return false;
Fludizz
Newbie
Newbie
Berichten: 26
Lid geworden op: za dec 24, 2011 17:36

Re: TNS700 leest geen navigatie DVD's meer

Bericht door Fludizz »

Nou, ik heb hem vanochtend ontvangen en de TNS510 zit erin! Nu nog een net frame om hem af te werken en dan is het weer helemaal netjes:
Afbeelding

Een minimaal probleempje wat ik met een wire-schema wel kan oplossen is onderstaande connector van de TNS700 (in de stekker zitten slechts enkele draadjes, niet alle pins zijn aangesloten):
Afbeelding
Op de TNS510 is deze connector ook aanwezig echter is die daarop 5mm smaller. Zonder deze connector wil de telefoon functie (en bijbehorende telefoonknoppen op het stuur) niet werken lijkt het. Bluetooth doet het verder prima en kan wel koppelen met mijn telefoon als audiospeler.

Heb aan de verkoper van de radio gevraagd of ie daarvoor een adapter heeft of niet.


[edit] De TNS700 lijkt overigens weer te werken... afgelopen paar dagen geen DVD read errors meer gehad met de Central Europe DVD erin...
"If ignorance is bliss, why aren't there more happy people in the world?" - Stephen Fry
Gebruikersavatar
Martijn
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 6610
Lid geworden op: ma sep 16, 2002 17:06
CCNL lidnummer: 1
Type Corolla: KE70
Type Corolla: Toyota CHR
Locatie: Wassenaar
Contacteer:

Re: TNS700 leest geen navigatie DVD's meer

Bericht door Martijn »

Heb heel veel fullmap info maar enkel van de oudere TNS600 en de TNS700 zonder bluetooth..

Maar die stekker is denk ik de R10 connector.. wordt voor veel doeleinden gebruikt oa. stuurbediening, camera, bluetooth mic etc.

Wellicht vind je hier wat meer info : http://www.oemvalue.com/install07.htm#mic" onclick="window.open(this.href);return false;
Afbeelding

If they don´t even have a microfiber towell in heaven.. IM NOT GOING!

˙˙˙ɐʇoʎoʇ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuO
Fludizz
Newbie
Newbie
Berichten: 26
Lid geworden op: za dec 24, 2011 17:36

Re: TNS700 leest geen navigatie DVD's meer

Bericht door Fludizz »

Dat lijkt inderdaad te kloppen! Bedankt, hier kan ik vast wel wat mee :)
"If ignorance is bliss, why aren't there more happy people in the world?" - Stephen Fry
Fludizz
Newbie
Newbie
Berichten: 26
Lid geworden op: za dec 24, 2011 17:36

Re: TNS700 leest geen navigatie DVD's meer

Bericht door Fludizz »

Heel lang geen tijd gehad om ernaar te kijken, maar eindelijk weer even een gaatje... Ik heb nogmaals gekeken naar de connectoren, het grootste verschil is dus dat op de TNS510 de 'R10' stekker maar 16 pins is ten opzichte van de 24 pins van de TNS700. Ik kan tevens nergens op internet een wire diagram vinden hoe deze aangesloten dient te worden en de pins zijn dus niet 1-op-1 overzetbaar.

Ik heb nu de vraag bij mijn lokale toyota dealer neergelegd, ik hoop dat ze met een zinnig antwoord komen!
"If ignorance is bliss, why aren't there more happy people in the world?" - Stephen Fry
Fludizz
Newbie
Newbie
Berichten: 26
Lid geworden op: za dec 24, 2011 17:36

Re: TNS700 vervangen met een TNS510 in '07 Auris

Bericht door Fludizz »

Om dit verhaal maar af te sluiten: Ik heb reactie gehad van Toyota. Lang verhaal kort: Het oude type microfoon is NIET compatible met nieuwe radio's. Ik heb voor 3 tientjes een microfoon gekocht bij Toyota die wel compatible is met de TNS510 en daaraan is duidelijk te zien dat de nieuwe microfoon inderdaad andere aansluiting heeft (er lopen sowieso 5 draden heen in plaats van 3). Tevens moet deze nieuwe microfoon niet op de R10 stekker maar op de R13 stekker (http://www.oemvalue.com/install07.htm#highlander" onclick="window.open(this.href);return false;).

Microfoon geplaats en alles werkt naar behoren. Nu alleen nog een mooi paneeltje voor om de radio fabriceren.
"If ignorance is bliss, why aren't there more happy people in the world?" - Stephen Fry
Lone wolf
President member
President member
Berichten: 1055
Lid geworden op: zo apr 29, 2007 21:31
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: AE111
Type Corolla: E12 Sol
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: TNS700 vervangen met een TNS510 in '07 Auris

Bericht door Lone wolf »

Je oude unit, de TNS700... heb je die verkocht? Anders heb ik er wel oren naar !
http://www.celicas.eu - Oprichter en erelid
2012 Yaris 1.0 Active
2013 Auris TS hybrid
1986 Celica 2.0 GT-Turbo
Fludizz
Newbie
Newbie
Berichten: 26
Lid geworden op: za dec 24, 2011 17:36

Re: TNS700 vervangen met een TNS510 in '07 Auris

Bericht door Fludizz »

Deze heb ik nog liggen :) inclusief de 2007 DVD''s. Ik heb de bijbehorende microfoon alleen niet voor je (ik heb geen zin om die uit de auto te gaan slopen ;))

Bedenk je wel: De DVD drive van de TNS700 is niet helemaal lekker meer en leest de DVD's niet altijd goed meer.
"If ignorance is bliss, why aren't there more happy people in the world?" - Stephen Fry
Lone wolf
President member
President member
Berichten: 1055
Lid geworden op: zo apr 29, 2007 21:31
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: AE111
Type Corolla: E12 Sol
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: TNS700 vervangen met een TNS510 in '07 Auris

Bericht door Lone wolf »

Dat snap ik inderdaad. Maar het lijkt mij een mooi "oefenproject" voor me. Hij leest mp3 cd's zag ik en dat is wel genoeg voor de K3 en kinderzooi van ons zoontje :). Zelf luister ik toch altijd radio. :). Als de dvd speler het helemaal begeeft kijk ik dan wel wat ik doe.

Wat wil je er nog voor hebben??
http://www.celicas.eu - Oprichter en erelid
2012 Yaris 1.0 Active
2013 Auris TS hybrid
1986 Celica 2.0 GT-Turbo
Fludizz
Newbie
Newbie
Berichten: 26
Lid geworden op: za dec 24, 2011 17:36

Re: TNS700 vervangen met een TNS510 in '07 Auris

Bericht door Fludizz »

Je hebt een PM! :)
"If ignorance is bliss, why aren't there more happy people in the world?" - Stephen Fry
Hans
Junior member
Junior member
Berichten: 124
Lid geworden op: di nov 05, 2002 14:25
Locatie: Den Haag

Re: TNS700 vervangen met een TNS510 in '07 Auris

Bericht door Hans »

Heeft iemand toevallig het bestelnummer van de microfoon voor de TNS510?
Plaats reactie