condensator aangesloten. Zekering klapt kapot.

Over headunits, navigatie, carkits, woofers en Db's, enz...

Moderator: Moderator

Plaats reactie
martijnthole
Senior member
Senior member
Berichten: 222
Lid geworden op: vr jan 21, 2011 00:00
Type Corolla: E11
Type Corolla: 1.6 S
Locatie: emmercompascuum
Contacteer:

condensator aangesloten. Zekering klapt kapot.

Bericht door martijnthole »

Ik heb vandaag een condensator van 1 farad aangesloten op mijn 2 versterkers. Het deed het een kwartiertje goed, maar toen ik de auto opnieuw startte hoorde ik de zekering kapot klappen.

Het gaat om versterkers van 2x ongeveer 300w rms

Ik heb het zo aangesloten:

+kabel vanaf accu met dikke zekering(deze is geklapt) naar de kofferbak daar op de condensator aangesloten en verdeeld naar de 2 versterkers.

- kabel op een bout in de koffer naar 1 versterker vanaf die 1 draad naar de andere en daarop de - van de andere versterker en een draad naar de condensator.


Ik weet dat de - niet perfect is aangesloten, maar dit was even om te proberen. Kan dit de oorzaak zijn?

Ik heb overal goede dikke kabels gebruikt van 25mm2

Ook is de condensator 2dehands. Kan hij gewoon kortsluiting geven? Kun je dit meten ofzo?
Niekisnu
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 1356
Lid geworden op: wo jan 26, 2011 00:27
CCNL lidnummer: 834
Type Corolla: E11
Locatie: Elst (gld)

Re: condensator aangesloten. Zekering klapt kapot.

Bericht door Niekisnu »

Heb je hier wat aan?
Afbeelding
Hier zie je dat hij bij de accu wordt afgezekerd en vlak voor de condensator
Sold: Toyota Corolla E10 1.3i Sport Limited (1996).
-Toyota Corolla E11 1.6 Terra (2000)
-Lexus IS200 Sport

-Niek
martijnthole
Senior member
Senior member
Berichten: 222
Lid geworden op: vr jan 21, 2011 00:00
Type Corolla: E11
Type Corolla: 1.6 S
Locatie: emmercompascuum
Contacteer:

Re: condensator aangesloten. Zekering klapt kapot.

Bericht door martijnthole »

Niekisnu schreef:Heb je hier wat aan?
Afbeelding
Hier zie je dat hij bij de accu wordt afgezekerd en vlak voor de condensator
Ik heb maar 1 accu in de auto. Zekeringen tussen de condensator en versterkers is toch niet nodig? Alleen van accu naar condensator toch?
Niekisnu
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 1356
Lid geworden op: wo jan 26, 2011 00:27
CCNL lidnummer: 834
Type Corolla: E11
Locatie: Elst (gld)

Re: condensator aangesloten. Zekering klapt kapot.

Bericht door Niekisnu »

Ohnee ja klopt, alleen vlak bij je accu afzekeren en tussen de condensator en de versterker niet.

Maar die condensatoren moeten eerst opladen denk ik, en als je dan aan het opladen bent en ook nog eens muziek afspeelt, jaap je flink wat door die zekering heen.
Sold: Toyota Corolla E10 1.3i Sport Limited (1996).
-Toyota Corolla E11 1.6 Terra (2000)
-Lexus IS200 Sport

-Niek
martijnthole
Senior member
Senior member
Berichten: 222
Lid geworden op: vr jan 21, 2011 00:00
Type Corolla: E11
Type Corolla: 1.6 S
Locatie: emmercompascuum
Contacteer:

Re: condensator aangesloten. Zekering klapt kapot.

Bericht door martijnthole »

Niekisnu schreef:Ohnee ja klopt, alleen vlak bij je accu afzekeren en tussen de condensator en de versterker niet.

Maar die condensatoren moeten eerst opladen denk ik, en als je dan aan het opladen bent en ook nog eens muziek afspeelt, jaap je flink wat door die zekering heen.
In het accu en condensator topic staat dat je hem in enkele milliseconden oplaad. Er zit ook een voltmetertje op en deze ging van 11.8 met stilstaande motor naar ongeveer 13.5 met draaiende motor en dan weer terug naar 12 en dan weer omhoog. Elke seconde staat er wel iets anders.
Niekisnu
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 1356
Lid geworden op: wo jan 26, 2011 00:27
CCNL lidnummer: 834
Type Corolla: E11
Locatie: Elst (gld)

Re: condensator aangesloten. Zekering klapt kapot.

Bericht door Niekisnu »

Oh, stuur anders AudioSystemRolla een pm'tje..
Sold: Toyota Corolla E10 1.3i Sport Limited (1996).
-Toyota Corolla E11 1.6 Terra (2000)
-Lexus IS200 Sport

-Niek
MzKzM
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 3554
Lid geworden op: di feb 15, 2005 19:45
CCNL lidnummer: 545
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92
Locatie: Purmerend

Re: condensator aangesloten. Zekering klapt kapot.

Bericht door MzKzM »

Klopt, een condensator laad binnen enkele ms op. Is je zekering en dus ook de bekabeling wel zwaar genoeg voor de beide versterkers? Anders is er misschien toch ergens een draad losgekomen en sluiting met de massa gemaakt?
Coffee is what makes civilized life possible in these demanding times...
martijnthole
Senior member
Senior member
Berichten: 222
Lid geworden op: vr jan 21, 2011 00:00
Type Corolla: E11
Type Corolla: 1.6 S
Locatie: emmercompascuum
Contacteer:

Re: condensator aangesloten. Zekering klapt kapot.

Bericht door martijnthole »

MzKzM schreef:Klopt, een condensator laad binnen enkele ms op. Is je zekering en dus ook de bekabeling wel zwaar genoeg voor de beide versterkers? Anders is er misschien toch ergens een draad losgekomen en sluiting met de massa gemaakt?

Kabels zijn allemaal zeker dik genoeg. Het kan wel zijn dat de condensator tegen een stuk ijzer van de kofferbak is aangekomen waar de massa ook aan is bevestigt. Ik had hem nog niet vastgeschroefd.

Ik heb vandaag alles weer aan gesloten alleen dan zonder de condensator. Werkt weer perfect.

Gewoon nog een keer goed aansluiten en dan de condensator wel vastzetten, zodat deze niet tegen massa aan kan komen? Als het dan niet lukt zal het wel aan de condensator liggen.
corollad4d
Full member
Full member
Berichten: 446
Lid geworden op: zo jun 22, 2008 09:24
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: E12
Locatie: Oude-Pekela

Re: condensator aangesloten. Zekering klapt kapot.

Bericht door corollad4d »

Hoe dik en vooral ook de combinatiemet de lengte zijn de kabels?

Met 600 watt heb je overigens geen condensator nodig hoor, dus als je hem er tussen uit haalt kom je niets tekort...
Corolla E12 D4D SOL
Custom made Exhaust
Bilstein B16
martijnthole
Senior member
Senior member
Berichten: 222
Lid geworden op: vr jan 21, 2011 00:00
Type Corolla: E11
Type Corolla: 1.6 S
Locatie: emmercompascuum
Contacteer:

Re: condensator aangesloten. Zekering klapt kapot.

Bericht door martijnthole »

corollad4d schreef:Hoe dik en vooral ook de combinatiemet de lengte zijn de kabels?

Met 600 watt heb je overigens geen condensator nodig hoor, dus als je hem er tussen uit haalt kom je niets tekort...
Kabels zijn 25mm2 dik. Stroomkabel is een meter of 4. massa is nog geen meter lang.

Ik heb de condensator van een vriend gekregen en het kan toch nooit kwaad om 1 er tussen te hangen? Ik weet niet hoe de watts worden berekent. Is dit alleen van de versterkers of ook van de boxen? Anders ga ik wel ver over de 1000w rms.
MzKzM
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 3554
Lid geworden op: di feb 15, 2005 19:45
CCNL lidnummer: 545
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92
Locatie: Purmerend

Re: condensator aangesloten. Zekering klapt kapot.

Bericht door MzKzM »

De watt's van de versterker wordt hier bedoeld. De boxen nemen het vermogen maximaal op, de versterker moet dit kunnen leveren.
Coffee is what makes civilized life possible in these demanding times...
JeroenE
President member
President member
Berichten: 1390
Lid geworden op: za nov 27, 2004 20:08
Type Corolla: E11
Type Corolla: V6
Locatie: Heijen

Re: condensator aangesloten. Zekering klapt kapot.

Bericht door JeroenE »

Klopt idd. Het gaat dan om het rms vermogen van een versterker, niet het piekvermogen.
De vuistregel is 1F voor 1000WRMS.
Ik denk dat je idd kortsluiting gemaakt hebt, doordat de condensator niet vast zat.
Welk merk condensator heb je? Want van de goedkopere heb je meestal meer last dan dat ze nuttig zijn.
(1st street legal)> Corolla E11 V6
martijnthole
Senior member
Senior member
Berichten: 222
Lid geworden op: vr jan 21, 2011 00:00
Type Corolla: E11
Type Corolla: 1.6 S
Locatie: emmercompascuum
Contacteer:

Re: condensator aangesloten. Zekering klapt kapot.

Bericht door martijnthole »

JeroenE schreef:Klopt idd. Het gaat dan om het rms vermogen van een versterker, niet het piekvermogen.
De vuistregel is 1F voor 1000WRMS.
Ik denk dat je idd kortsluiting gemaakt hebt, doordat de condensator niet vast zat.
Welk merk condensator heb je? Want van de goedkopere heb je meestal meer last dan dat ze nuttig zijn.
Het is een alfatec. Dit is een goedkoop merk.

Ik heb hem opnieuw aangesloten en nu goed op de kist geschroefd. Ik heb ongeveer een halfuur muziek geluisterd en hij werkt nu goed. Wel blijft het schermpje altijd branden. Hoe kan dit? Dat hoort toch niet?
MzKzM
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 3554
Lid geworden op: di feb 15, 2005 19:45
CCNL lidnummer: 545
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92
Locatie: Purmerend

Re: condensator aangesloten. Zekering klapt kapot.

Bericht door MzKzM »

Het voltmetertje bedoel je? Zolang je de condensaqtor rechtstreeks op de accu hebt aangesloten zal deze inderdaad altijd blijven branden, ook als het contact uit staat. Nu is een voltmeter vrij hoogomig dus deze zal niet snel je accu leegtrekken hoor!

De opmerking over kwaliteit van condensatoren is voor de gemiddelde gebruiker niet echt van toepassing, Condensatoren (dus ook die voor in de auto) worden slechts door een handjevol fabrieken gemaakt. Als er al kwaliteitverschil in zit dan zou dit met name in de electronica zitten die gebruikt wordt, alsmede de degelijkheid van connectoren en montagepunten. De feitelijke condensator zelf kan weinig mee fout zolang je deze niet zonder beveiligingselectronica verkeerdom aansluit. (anders heb je een beste knal en stinkende lucht van de electrolyt in je auto voor enkele dagen)
Coffee is what makes civilized life possible in these demanding times...
AudioSystemRolla
President member
President member
Berichten: 1895
Lid geworden op: ma dec 25, 2006 09:25
CCNL lidnummer: 698
Type Corolla: E10
Type Corolla: corolla
Locatie: midden van NL

Re: condensator aangesloten. Zekering klapt kapot.

Bericht door AudioSystemRolla »

zo zie ik dit topic nu pas :?
een 'goedkope' condensator heeft in dagelijks gebruik met zon vermogen als jij hebt weinig invloed
aangezien je de juiste dikke kabel gebruikt zal je weinig power te kort komen bij je versterkers
heb je wel de massa (liefst aangesloten op een gordelbout ) goed kaal geschuurd ?
25 mm2 kan je nog gewoon op een massa dicht bij je versterker zetten(zie opmerking hierboven) je chassis laat ongeveer 35 mm2 door
en idd componenten goed vastzetten want je hebt zo sluiting ;)
dat het schermpje blijft branden is dat continu of alleen een tijdje nadat je gespeeld hebt ?
als het continu is moet je eens kijken of er een remote op zit anders trekt ie je accu leeg
als het alleen nadat je gespeeld hebt is is het niet erg dan schakelt de verlichting en metertje in op het moment dat hij merkt dat hij iets moet doen
d(>_<)b Afbeelding audio system does shake things up Afbeelding
JeroenE
President member
President member
Berichten: 1390
Lid geworden op: za nov 27, 2004 20:08
Type Corolla: E11
Type Corolla: V6
Locatie: Heijen

Re: condensator aangesloten. Zekering klapt kapot.

Bericht door JeroenE »

Als je schermpje aan blijft staan zal deze waarschijnlijk vanzelf uitgaan als er geen stroom meer wordt getrokken door de versterkers. Ik heb ook zo'n "intelligente" condensator gehad van Soundstream. Als er een remote op zit gaat deze over het algemeen helemaal niet aan als de remote niet is aangesloten.
(1st street legal)> Corolla E11 V6
martijnthole
Senior member
Senior member
Berichten: 222
Lid geworden op: vr jan 21, 2011 00:00
Type Corolla: E11
Type Corolla: 1.6 S
Locatie: emmercompascuum
Contacteer:

Re: condensator aangesloten. Zekering klapt kapot.

Bericht door martijnthole »

Sorry voor de late reactie, maar ik was een weekend op vakantie aan de Duitse Noordzeekuste. Was heel erg leuk.

Het schermpje blijft continu branden denk ik. Ik heb net even gekeken en ik had al meer dan een niet in de auto gezeten en hij brandde nog steeds.

De auto heeft van vrijdag tot maandag stilgestaan en ik kon hem gisteren zonder problemen starten. Dus hij trekt de accu niet leeg.

Ik laat alles maar zo. Het werkt allemaal en het geeft geen problemen.
Plaats reactie