het accu en condensator topic

Over headunits, navigatie, carkits, woofers en Db's, enz...

Moderator: Moderator

Marijke
Special member
Special member
Berichten: 720
Lid geworden op: za sep 21, 2002 08:09
CCNL lidnummer: 0
Auto: paseo
Locatie: mookhoek

Re: het accu en condensator topic

Bericht door Marijke » di jul 10, 2007 20:59

He Bram ik weet nog een discusie met arjen op Cday over het zelfde probleem.

weet je dat nog?
paseo +opel astra 1.4t

Gebruikersavatar
Bram
Special member
Special member
Berichten: 568
Lid geworden op: wo sep 18, 2002 22:44
Auto: Mazda 323
Locatie: Amersfoort

Re: het accu en condensator topic

Bericht door Bram » wo jul 11, 2007 09:22

Was dat niet in zandvoort????
Zoom-Zoom Echt een fijne auto!!! :lol:

Marijke
Special member
Special member
Berichten: 720
Lid geworden op: za sep 21, 2002 08:09
CCNL lidnummer: 0
Auto: paseo
Locatie: mookhoek

Re: het accu en condensator topic

Bericht door Marijke » wo jul 11, 2007 21:11

Dat kan ook nog.
paseo +opel astra 1.4t

Gebruikersavatar
Kwakman
Special member
Special member
Berichten: 515
Lid geworden op: za mar 17, 2007 14:48
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: AE111
Auto: Levin
Locatie: Roermond

Re: het accu en condensator topic

Bericht door Kwakman » wo jul 11, 2007 22:09

Hallo HIFI freaks :)

Ik heb nu 2 versterkers aangesloten
spectron 2 x 180 rms gebrugd, 2 woofers, hier normaal een 1 F condensator op (nog niet aangesloten)
audio system F4-600 4 x 150 rms, compo en hoedeplankers

Als ik nu eens lekker ga knallen op volume 50 van de 62
en dat 5 minuten doe gaat mn geluid ineens vervormen... Is dat mogelijk of zijn het mn oren :lol:
ikzelf denk dat mn accu of dynamo het niet trekken
wie heeft een goed adres om een goede accu van rond de 150 euro te bemachtigen...
het liefst pasklaar voor mn E10
alle suggesties welkom

btw vandaag voor het eerst aangehouden door de politie ( rede ordeverstoring door mn muziek)

bvd

gr Niels
Laatst gewijzigd door Kwakman op wo jul 11, 2007 23:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Wesley
Senior member
Senior member
Berichten: 321
Lid geworden op: do sep 16, 2004 10:47
CCNL lidnummer: 533
Type Corolla: KE70
Auto: E10 GTSi

Re: het accu en condensator topic

Bericht door Wesley » wo jul 11, 2007 22:35

Lijkt me sterk dat na 5 min al je accu leeg is. Meet hem is als je aan het spelen bent met een multimeter.

Ik vind condensators maar ondingen die ervoor zorgen dat je minder hard gaat..

Gebruikersavatar
Kwakman
Special member
Special member
Berichten: 515
Lid geworden op: za mar 17, 2007 14:48
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: AE111
Auto: Levin
Locatie: Roermond

Re: het accu en condensator topic

Bericht door Kwakman » wo jul 11, 2007 22:47

Wesley schreef:Lijkt me sterk dat na 5 min al je accu leeg is. Meet hem is als je aan het spelen bent met een multimeter.

Ik vind condensators maar ondingen die ervoor zorgen dat je minder hard gaat..
Ik rij dan al een tijdje he,
ik ga niet zodra ik instap op max volume rondrijden,
Ik merkte het gisteren, na zoon 10 minuutjes rijden gooide ik hem open, bleef gewoon zuiver en ineens klinkt het geluid dan kloten, is toch geen bescherming van de versterker of speakers of iets dergelijks?

MCDoubleV
General member
General member
Berichten: 166
Lid geworden op: wo sep 20, 2006 03:05

Re: het accu en condensator topic

Bericht door MCDoubleV » do aug 09, 2007 16:15

Ik heb gisteren een JBL GTO versterker en AudioSystem woofer geplaatst, en nu rijd ik ook rond als een stroboscoop op wielen (voorlichten en achterlichten knipperen op muziek).

Is een condensator hier de beste oplossing?

Het lijkt mij een betere oplossing als meerdere accu's / dynamo's..

Gebruikersavatar
Wesley
Senior member
Senior member
Berichten: 321
Lid geworden op: do sep 16, 2004 10:47
CCNL lidnummer: 533
Type Corolla: KE70
Auto: E10 GTSi

Re: het accu en condensator topic

Bericht door Wesley » do aug 09, 2007 16:26

Hoe zitten je massakabels? Heb je ook een extra massakabel aan de accu gemaakt met dezelfde dikte als je voedingskabel? Massapunten goed kaal gemaakt?

Persoonlijk vind ik condensators maar ondingen..

MCDoubleV
General member
General member
Berichten: 166
Lid geworden op: wo sep 20, 2006 03:05

Re: het accu en condensator topic

Bericht door MCDoubleV » do aug 09, 2007 18:15

Wesley schreef:Hoe zitten je massakabels? Heb je ook een extra massakabel aan de accu gemaakt met dezelfde dikte als je voedingskabel? Massapunten goed kaal gemaakt?

Persoonlijk vind ik condensators maar ondingen..
M'n massakabel zit +/- 20 cm van m'n versterker af, op een kaalgeschuurde bout aan het chassis.

Voor zover ik weet heb ik geen extra massakabel aan de accu zitten. Wat bereik je hiermee, en hoe leg je zoiets aan ?

Gebruikersavatar
Wesley
Senior member
Senior member
Berichten: 321
Lid geworden op: do sep 16, 2004 10:47
CCNL lidnummer: 533
Type Corolla: KE70
Auto: E10 GTSi

Re: het accu en condensator topic

Bericht door Wesley » do aug 09, 2007 18:23

Omdat je bij de accu nu ook een dikke voedingskabel hebt aangesloten moet de accu ook dezelfde dikte massakabel kunnen gebruiken. Je accu is natuurlijk is natuurlijk al aangesloten aan je chassis maar dat is waarshijnlijk een dun kabeltje..

Beetje onduidelijke foto maar dit is mijn massakabel bij de accu
Afbeelding

Gebruikersavatar
Wesley
Senior member
Senior member
Berichten: 321
Lid geworden op: do sep 16, 2004 10:47
CCNL lidnummer: 533
Type Corolla: KE70
Auto: E10 GTSi

Re: het accu en condensator topic

Bericht door Wesley » do aug 09, 2007 18:24

Hoe dik is je bekabeling en hoeveel vermogen levert de versterker trouwens?

MCDoubleV
General member
General member
Berichten: 166
Lid geworden op: wo sep 20, 2006 03:05

Re: het accu en condensator topic

Bericht door MCDoubleV » do aug 09, 2007 18:30

Wesley schreef:Hoe dik is je bekabeling en hoeveel vermogen levert de versterker trouwens?
Versterker is JBL GTO 4060, 600W max., 4x55 RMS

Hoe dik de kabel is weet ik eigenlijk niet, volgens mij "8" kan dat? De verkoper had eerst kabel "4" gepakt, en zei daarna, "o nee, je moet dikkere hebben", en toen pakte hij "8", dus ik neem aan dat dat de dikte is.

(ben nog redelijk nieuw op dit gebied)

Gebruikersavatar
Wesley
Senior member
Senior member
Berichten: 321
Lid geworden op: do sep 16, 2004 10:47
CCNL lidnummer: 533
Type Corolla: KE70
Auto: E10 GTSi

Re: het accu en condensator topic

Bericht door Wesley » do aug 09, 2007 18:45

Het zal wel 8mm dik zijn denk ik. Dat is niet overdreven dik maar moet in principe voldoende zijn.

Knipperende verlichting komt bijna altijd door:
-slechte voeding.
-Te dunne voedings/massa kabels
-slecht massapunt
-slechte accu

Dus probeer eerst maar eens de massa kabel bij de accu..

MCDoubleV
General member
General member
Berichten: 166
Lid geworden op: wo sep 20, 2006 03:05

Re: het accu en condensator topic

Bericht door MCDoubleV » do aug 09, 2007 19:02

Wesley schreef:Het zal wel 8mm dik zijn denk ik. Dat is niet overdreven dik maar moet in principe voldoende zijn.

Knipperende verlichting komt bijna altijd door:
-slechte voeding.
-Te dunne voedings/massa kabels
-slecht massapunt
-slechte accu

Dus probeer eerst maar eens de massa kabel bij de accu..
Uit je plaatje wat je hierboven plaatste word ik niet veel wijzer :)

Ik moet dus een massakabel aan de - van de accu maken, en dan aan het chassis? Of snap ik het nu niet ?

Gebruikersavatar
Bertus
Die-Hard
Die-Hard
Berichten: 7433
Lid geworden op: za dec 07, 2002 21:45
CCNL lidnummer: 504
Auto: Renault
Locatie: Houten.

Re: het accu en condensator topic

Bericht door Bertus » do aug 09, 2007 19:28

Klopt als een bus, je snapt het ;)
Ik heb ze alle 7 op een rijtje! Alleen werken ze in ploegendienst! :silly:

Dammm right I'm good in bed, I can sleep all day!!!

MCDoubleV
General member
General member
Berichten: 166
Lid geworden op: wo sep 20, 2006 03:05

Re: het accu en condensator topic

Bericht door MCDoubleV » do aug 09, 2007 19:39

bertus schreef:Klopt als een bus, je snapt het ;)
Dan zal ik dat eens proberen na het weekend.

Als het nog niet werkt, dan schaf ik een condensator aan.

Wesley (en anderen) bedankt.

Gebruikersavatar
Wesley
Senior member
Senior member
Berichten: 321
Lid geworden op: do sep 16, 2004 10:47
CCNL lidnummer: 533
Type Corolla: KE70
Auto: E10 GTSi

Re: het accu en condensator topic

Bericht door Wesley » do aug 09, 2007 19:47

Een condensator heb je echt niet nodig met dit vermogen. Het ligt toch aan een van de bovenstaande oorzaken en vermoed gewoon een slechte massaverbinding. Condensator is zonde van je geld..

MCDoubleV
General member
General member
Berichten: 166
Lid geworden op: wo sep 20, 2006 03:05

Re: het accu en condensator topic

Bericht door MCDoubleV » ma aug 13, 2007 16:03

Ik heb vanmiddag ff stukje massakabel gehaald, is het de bedoeling de originele massa van de accu af te halen ?

Marijke
Special member
Special member
Berichten: 720
Lid geworden op: za sep 21, 2002 08:09
CCNL lidnummer: 0
Auto: paseo
Locatie: mookhoek

Re: het accu en condensator topic

Bericht door Marijke » ma aug 13, 2007 17:54

nee je moet die ander er bij doen
paseo +opel astra 1.4t

Gebruikersavatar
Bladerider
Special member
Special member
Berichten: 507
Lid geworden op: vr mei 05, 2006 23:49
CCNL lidnummer: 0
Auto: E11 '01
Locatie: Drenthe

Re: het accu en condensator topic

Bericht door Bladerider » vr aug 17, 2007 21:26

Ik heb Bertus al een PM gestuurd alleen nog geen andwoord gehad. (ben er aan toe en dus vraag ik hier het zelfde nog maar eens)

Nu ik eindelijk aan men ICE ben begonnen kom ik een tegenstijdig advies tegen.
Ik heb een 1F condensator, die wil ik aan men Sub verstr. hangen.
Nu staat er in de handleiding dat ik de massa niet rechtstreeks aan de sub mag hangen....
En in het plaatje (van het Cond. topic)staat het wel op die manier..

Mijn setup is als volgt:
Een 50QMM van accu naar achter, daar split ik m met naar 2x 16Qmm.
Van het + verdeelblokje gaat ie naar de 4 kanaals en de andere naar de cond. en van daar weer door naar de sub. verst.
De massa is ook 50QMM en word ook gesplit naar 2x 16QMM.
De ene voor de 4 kanaals en de ander dus naar de cond.
en dan door naar de Sub. verst.

Dit lijkt me toch geen probleem?
Of doe ik het toch vaud???
En ik neem aan dat de 4kanaals ook wel gevoed word door de Cond.
(is niet nodig lijkt me, maar dat gebeurt toch omdat ie aan het zelfde stroom circuit hangt)

B.V.D.

(nog een snel schematje bijgevoegd)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Het leven is als een neus: Haal er uit wat er in zit!! :P

Op 5 Mei 2006 opgehaald `01 E11 Luna Terra Blauw Met. 56dkm, Nwe 15'' LM

Honda 900 RR Fireblade '94 :) (hihaaaa 285 op de klok)

Marijke
Special member
Special member
Berichten: 720
Lid geworden op: za sep 21, 2002 08:09
CCNL lidnummer: 0
Auto: paseo
Locatie: mookhoek

Re: het accu en condensator topic

Bericht door Marijke » vr aug 17, 2007 22:16

Ik zie geen probleem.

Maar heb je die condensator wel nodig?
paseo +opel astra 1.4t

Gebruikersavatar
Bladerider
Special member
Special member
Berichten: 507
Lid geworden op: vr mei 05, 2006 23:49
CCNL lidnummer: 0
Auto: E11 '01
Locatie: Drenthe

Re: het accu en condensator topic

Bericht door Bladerider » vr aug 17, 2007 22:23

Tja daar twijfel ik nu ook over....
Ik lees nu dat je er vanaf 1000w RMS pas een nodig hebt...
Maar ja ik heb er een en het kan geen kwaad toch?

Ik heb als audio:
Compo voor 90RMS
Achter 16x9 90RMS
Dit op een 4x 60RMS versterker van Macrom
Sub 600RMS op een 500 RMW Macrom (2 Ohm)
Het leven is als een neus: Haal er uit wat er in zit!! :P

Op 5 Mei 2006 opgehaald `01 E11 Luna Terra Blauw Met. 56dkm, Nwe 15'' LM

Honda 900 RR Fireblade '94 :) (hihaaaa 285 op de klok)

Marijke
Special member
Special member
Berichten: 720
Lid geworden op: za sep 21, 2002 08:09
CCNL lidnummer: 0
Auto: paseo
Locatie: mookhoek

Re: het accu en condensator topic

Bericht door Marijke » vr aug 17, 2007 22:27

ik zal hem leker weg houden. ;)

Is beter minder weerstand.
paseo +opel astra 1.4t

Gebruikersavatar
Kwakman
Special member
Special member
Berichten: 515
Lid geworden op: za mar 17, 2007 14:48
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: AE111
Auto: Levin
Locatie: Roermond

Re: het accu en condensator topic

Bericht door Kwakman » do okt 18, 2007 15:49

Die massakabel van de accu heb ik nog niet gedaan :shock:
ik heb F600 4 x 150 rms en spectron 2 x 180 rms.
Als ik lekker opengooi vallen de speakers weg.
Zou dat ook met de massa van de accu te maken kunnen hebben?

en waarom moet je dan 2 massa kabels gebruiken ipv 1 dikke?

Marijke
Special member
Special member
Berichten: 720
Lid geworden op: za sep 21, 2002 08:09
CCNL lidnummer: 0
Auto: paseo
Locatie: mookhoek

Re: het accu en condensator topic

Bericht door Marijke » do okt 18, 2007 16:47

Je kan gewoon een massa naar achtren treken hoor.
paseo +opel astra 1.4t

Gebruikersavatar
Kwakman
Special member
Special member
Berichten: 515
Lid geworden op: za mar 17, 2007 14:48
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: AE111
Auto: Levin
Locatie: Roermond

Re: het accu en condensator topic

Bericht door Kwakman » ma okt 22, 2007 13:11

Marijke schreef:Je kan gewoon een massa naar achtren treken hoor.
dus een extra kabel van je accu naar je centrale massapunt?

Marijke
Special member
Special member
Berichten: 720
Lid geworden op: za sep 21, 2002 08:09
CCNL lidnummer: 0
Auto: paseo
Locatie: mookhoek

Re: het accu en condensator topic

Bericht door Marijke » ma okt 22, 2007 17:26

ja.
paseo +opel astra 1.4t

Silvertoppie
President member
President member
Berichten: 1514
Lid geworden op: do feb 26, 2004 22:02
Auto: Subaru
Locatie: vroomshoop
Contacteer:

Re: het accu en condensator topic

Bericht door Silvertoppie » zo jun 22, 2008 13:28

Een condensator is wel degelijk nodig om de nodige pieken op te vangen van de woofer, dit wat je accu met fatsoenlijke bekabeling van/naar de versterkers lang niet zo snel kan 'afgeven' ;)

Ik speel op t moment met 1 25mm2 voeding naar achter daar op een verdeelblok met op alles 25mm2 naar de 1F condensator en naar de RF 450.4 en RF 325.1 versterkers, dit alles met een 12'' Polk sub ( op 290W rms) en Pioneer emotion speakers ( 17cm 3weg op 70W rms voor 6*9 op 60W rms achter ) De massa is ook 25mm2 en 1 voor de condensator en 2 voor de versterkers.. alles apart ge-massaat dus.. ;) en een 25mm2 massa van de accu naar t chassis ;)

Ik kon een verschil duidelijk merken met en zonder condensator omdat ik eerst zonder condensator speelde ;)
Subaru Impreza WRX STI 2008 tuned by EMS 340pk en 510NM

Gebruikersavatar
Bertus
Die-Hard
Die-Hard
Berichten: 7433
Lid geworden op: za dec 07, 2002 21:45
CCNL lidnummer: 504
Auto: Renault
Locatie: Houten.

Re: het accu en condensator topic

Bericht door Bertus » zo jun 22, 2008 14:17

Ik moet zeggen dat de mensen die wedstreiden spelen een condersator weg laten en dan toch weten te winnen, dit zijn vaak niet de minste installatie's waar ze mee spelen. Ik blijf zeggen dat je moet zorgen voor een goede voeding, bekabeling, massapunten en zo een condensator niet nodig hebt.
Ik heb ze alle 7 op een rijtje! Alleen werken ze in ploegendienst! :silly:

Dammm right I'm good in bed, I can sleep all day!!!

Gebruikersavatar
Bram
Special member
Special member
Berichten: 568
Lid geworden op: wo sep 18, 2002 22:44
Auto: Mazda 323
Locatie: Amersfoort

Re: het accu en condensator topic

Bericht door Bram » do jun 26, 2008 22:22

Bij een goeie voeding heb je een condensator echt NIET nodig..

Een condensator kan verschil geven, maar in mijn ogen verberg je daar alleen maar mee dat je voedings probleem hebt........

@ Silvertoppie: Eigenlijk geef je al een beetje aan wat er aan de hand is.. Je gaat met 1 keer 25mm2 voeding naar achter en je hebt je versterkers allebei appart aan massa ligen met 25mm2... Ik zou zeggen leg is een 50mm2 voeding.... En zet er om te proberen is een extra of zwaardere accu bij... En dan de condensator er tussen uit...
Zoom-Zoom Echt een fijne auto!!! :lol:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast