het accu en condensator topic
Moderator: Moderator
-
- Special member
- Berichten: 715
- Lid geworden op: za sep 21, 2002 08:09
- CCNL lidnummer: 0
- Type Corolla: paseo
- Locatie: mookhoek
Re: het accu en condensator topic
He Bram ik weet nog een discusie met arjen op Cday over het zelfde probleem.
weet je dat nog?
weet je dat nog?
paseo +opel astra 1.4t
-
- Special member
- Berichten: 564
- Lid geworden op: wo sep 18, 2002 22:44
- Type Corolla: Mazda 323
- Locatie: Amersfoort
-
- Special member
- Berichten: 715
- Lid geworden op: za sep 21, 2002 08:09
- CCNL lidnummer: 0
- Type Corolla: paseo
- Locatie: mookhoek
-
- Special member
- Berichten: 512
- Lid geworden op: za mar 17, 2007 14:48
- CCNL lidnummer: 0
- Type Corolla: AE111
- Type Corolla: Levin
- Locatie: Roermond
Re: het accu en condensator topic
Hallo HIFI freaks
Ik heb nu 2 versterkers aangesloten
spectron 2 x 180 rms gebrugd, 2 woofers, hier normaal een 1 F condensator op (nog niet aangesloten)
audio system F4-600 4 x 150 rms, compo en hoedeplankers
Als ik nu eens lekker ga knallen op volume 50 van de 62
en dat 5 minuten doe gaat mn geluid ineens vervormen... Is dat mogelijk of zijn het mn oren
ikzelf denk dat mn accu of dynamo het niet trekken
wie heeft een goed adres om een goede accu van rond de 150 euro te bemachtigen...
het liefst pasklaar voor mn E10
alle suggesties welkom
btw vandaag voor het eerst aangehouden door de politie ( rede ordeverstoring door mn muziek)
bvd
gr Niels
Ik heb nu 2 versterkers aangesloten
spectron 2 x 180 rms gebrugd, 2 woofers, hier normaal een 1 F condensator op (nog niet aangesloten)
audio system F4-600 4 x 150 rms, compo en hoedeplankers
Als ik nu eens lekker ga knallen op volume 50 van de 62
en dat 5 minuten doe gaat mn geluid ineens vervormen... Is dat mogelijk of zijn het mn oren
ikzelf denk dat mn accu of dynamo het niet trekken
wie heeft een goed adres om een goede accu van rond de 150 euro te bemachtigen...
het liefst pasklaar voor mn E10
alle suggesties welkom
btw vandaag voor het eerst aangehouden door de politie ( rede ordeverstoring door mn muziek)
bvd
gr Niels
Laatst gewijzigd door Kwakman op wo jul 11, 2007 23:00, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Senior member
- Berichten: 319
- Lid geworden op: do sep 16, 2004 10:47
- CCNL lidnummer: 533
- Type Corolla: KE70
- Type Corolla: E10 GTSi
Re: het accu en condensator topic
Lijkt me sterk dat na 5 min al je accu leeg is. Meet hem is als je aan het spelen bent met een multimeter.
Ik vind condensators maar ondingen die ervoor zorgen dat je minder hard gaat..
Ik vind condensators maar ondingen die ervoor zorgen dat je minder hard gaat..
-
- Special member
- Berichten: 512
- Lid geworden op: za mar 17, 2007 14:48
- CCNL lidnummer: 0
- Type Corolla: AE111
- Type Corolla: Levin
- Locatie: Roermond
Re: het accu en condensator topic
Ik rij dan al een tijdje he,Wesley schreef:Lijkt me sterk dat na 5 min al je accu leeg is. Meet hem is als je aan het spelen bent met een multimeter.
Ik vind condensators maar ondingen die ervoor zorgen dat je minder hard gaat..
ik ga niet zodra ik instap op max volume rondrijden,
Ik merkte het gisteren, na zoon 10 minuutjes rijden gooide ik hem open, bleef gewoon zuiver en ineens klinkt het geluid dan kloten, is toch geen bescherming van de versterker of speakers of iets dergelijks?
-
- General member
- Berichten: 166
- Lid geworden op: wo sep 20, 2006 03:05
Re: het accu en condensator topic
Ik heb gisteren een JBL GTO versterker en AudioSystem woofer geplaatst, en nu rijd ik ook rond als een stroboscoop op wielen (voorlichten en achterlichten knipperen op muziek).
Is een condensator hier de beste oplossing?
Het lijkt mij een betere oplossing als meerdere accu's / dynamo's..
Is een condensator hier de beste oplossing?
Het lijkt mij een betere oplossing als meerdere accu's / dynamo's..
-
- Senior member
- Berichten: 319
- Lid geworden op: do sep 16, 2004 10:47
- CCNL lidnummer: 533
- Type Corolla: KE70
- Type Corolla: E10 GTSi
Re: het accu en condensator topic
Hoe zitten je massakabels? Heb je ook een extra massakabel aan de accu gemaakt met dezelfde dikte als je voedingskabel? Massapunten goed kaal gemaakt?
Persoonlijk vind ik condensators maar ondingen..
Persoonlijk vind ik condensators maar ondingen..
-
- General member
- Berichten: 166
- Lid geworden op: wo sep 20, 2006 03:05
Re: het accu en condensator topic
M'n massakabel zit +/- 20 cm van m'n versterker af, op een kaalgeschuurde bout aan het chassis.Wesley schreef:Hoe zitten je massakabels? Heb je ook een extra massakabel aan de accu gemaakt met dezelfde dikte als je voedingskabel? Massapunten goed kaal gemaakt?
Persoonlijk vind ik condensators maar ondingen..
Voor zover ik weet heb ik geen extra massakabel aan de accu zitten. Wat bereik je hiermee, en hoe leg je zoiets aan ?
-
- Senior member
- Berichten: 319
- Lid geworden op: do sep 16, 2004 10:47
- CCNL lidnummer: 533
- Type Corolla: KE70
- Type Corolla: E10 GTSi
Re: het accu en condensator topic
Omdat je bij de accu nu ook een dikke voedingskabel hebt aangesloten moet de accu ook dezelfde dikte massakabel kunnen gebruiken. Je accu is natuurlijk is natuurlijk al aangesloten aan je chassis maar dat is waarshijnlijk een dun kabeltje..
Beetje onduidelijke foto maar dit is mijn massakabel bij de accu
Beetje onduidelijke foto maar dit is mijn massakabel bij de accu
-
- Senior member
- Berichten: 319
- Lid geworden op: do sep 16, 2004 10:47
- CCNL lidnummer: 533
- Type Corolla: KE70
- Type Corolla: E10 GTSi
Re: het accu en condensator topic
Hoe dik is je bekabeling en hoeveel vermogen levert de versterker trouwens?
-
- General member
- Berichten: 166
- Lid geworden op: wo sep 20, 2006 03:05
Re: het accu en condensator topic
Versterker is JBL GTO 4060, 600W max., 4x55 RMSWesley schreef:Hoe dik is je bekabeling en hoeveel vermogen levert de versterker trouwens?
Hoe dik de kabel is weet ik eigenlijk niet, volgens mij "8" kan dat? De verkoper had eerst kabel "4" gepakt, en zei daarna, "o nee, je moet dikkere hebben", en toen pakte hij "8", dus ik neem aan dat dat de dikte is.
(ben nog redelijk nieuw op dit gebied)
-
- Senior member
- Berichten: 319
- Lid geworden op: do sep 16, 2004 10:47
- CCNL lidnummer: 533
- Type Corolla: KE70
- Type Corolla: E10 GTSi
Re: het accu en condensator topic
Het zal wel 8mm dik zijn denk ik. Dat is niet overdreven dik maar moet in principe voldoende zijn.
Knipperende verlichting komt bijna altijd door:
-slechte voeding.
-Te dunne voedings/massa kabels
-slecht massapunt
-slechte accu
Dus probeer eerst maar eens de massa kabel bij de accu..
Knipperende verlichting komt bijna altijd door:
-slechte voeding.
-Te dunne voedings/massa kabels
-slecht massapunt
-slechte accu
Dus probeer eerst maar eens de massa kabel bij de accu..
-
- General member
- Berichten: 166
- Lid geworden op: wo sep 20, 2006 03:05
Re: het accu en condensator topic
Uit je plaatje wat je hierboven plaatste word ik niet veel wijzerWesley schreef:Het zal wel 8mm dik zijn denk ik. Dat is niet overdreven dik maar moet in principe voldoende zijn.
Knipperende verlichting komt bijna altijd door:
-slechte voeding.
-Te dunne voedings/massa kabels
-slecht massapunt
-slechte accu
Dus probeer eerst maar eens de massa kabel bij de accu..
Ik moet dus een massakabel aan de - van de accu maken, en dan aan het chassis? Of snap ik het nu niet ?
-
- Die-Hard
- Berichten: 7079
- Lid geworden op: za dec 07, 2002 21:45
- CCNL lidnummer: 504
- Type Corolla: Ford Focus
- Locatie: Lopik.
Re: het accu en condensator topic
Klopt als een bus, je snapt het
Ik heb ze alle 7 op een rijtje! Alleen werken ze in ploegendienst!
Dammm right I'm good in bed, I can sleep all day!!!
Dammm right I'm good in bed, I can sleep all day!!!
-
- General member
- Berichten: 166
- Lid geworden op: wo sep 20, 2006 03:05
Re: het accu en condensator topic
Dan zal ik dat eens proberen na het weekend.bertus schreef:Klopt als een bus, je snapt het
Als het nog niet werkt, dan schaf ik een condensator aan.
Wesley (en anderen) bedankt.
-
- Senior member
- Berichten: 319
- Lid geworden op: do sep 16, 2004 10:47
- CCNL lidnummer: 533
- Type Corolla: KE70
- Type Corolla: E10 GTSi
Re: het accu en condensator topic
Een condensator heb je echt niet nodig met dit vermogen. Het ligt toch aan een van de bovenstaande oorzaken en vermoed gewoon een slechte massaverbinding. Condensator is zonde van je geld..
-
- General member
- Berichten: 166
- Lid geworden op: wo sep 20, 2006 03:05
Re: het accu en condensator topic
Ik heb vanmiddag ff stukje massakabel gehaald, is het de bedoeling de originele massa van de accu af te halen ?
-
- Special member
- Berichten: 715
- Lid geworden op: za sep 21, 2002 08:09
- CCNL lidnummer: 0
- Type Corolla: paseo
- Locatie: mookhoek
-
- Special member
- Berichten: 508
- Lid geworden op: vr mei 05, 2006 23:49
- CCNL lidnummer: 0
- Type Corolla: E11 '01
- Locatie: Drenthe
Re: het accu en condensator topic
Ik heb Bertus al een PM gestuurd alleen nog geen andwoord gehad. (ben er aan toe en dus vraag ik hier het zelfde nog maar eens)
Nu ik eindelijk aan men ICE ben begonnen kom ik een tegenstijdig advies tegen.
Ik heb een 1F condensator, die wil ik aan men Sub verstr. hangen.
Nu staat er in de handleiding dat ik de massa niet rechtstreeks aan de sub mag hangen....
En in het plaatje (van het Cond. topic)staat het wel op die manier..
Mijn setup is als volgt:
Een 50QMM van accu naar achter, daar split ik m met naar 2x 16Qmm.
Van het + verdeelblokje gaat ie naar de 4 kanaals en de andere naar de cond. en van daar weer door naar de sub. verst.
De massa is ook 50QMM en word ook gesplit naar 2x 16QMM.
De ene voor de 4 kanaals en de ander dus naar de cond.
en dan door naar de Sub. verst.
Dit lijkt me toch geen probleem?
Of doe ik het toch vaud???
En ik neem aan dat de 4kanaals ook wel gevoed word door de Cond.
(is niet nodig lijkt me, maar dat gebeurt toch omdat ie aan het zelfde stroom circuit hangt)
B.V.D.
(nog een snel schematje bijgevoegd)
Nu ik eindelijk aan men ICE ben begonnen kom ik een tegenstijdig advies tegen.
Ik heb een 1F condensator, die wil ik aan men Sub verstr. hangen.
Nu staat er in de handleiding dat ik de massa niet rechtstreeks aan de sub mag hangen....
En in het plaatje (van het Cond. topic)staat het wel op die manier..
Mijn setup is als volgt:
Een 50QMM van accu naar achter, daar split ik m met naar 2x 16Qmm.
Van het + verdeelblokje gaat ie naar de 4 kanaals en de andere naar de cond. en van daar weer door naar de sub. verst.
De massa is ook 50QMM en word ook gesplit naar 2x 16QMM.
De ene voor de 4 kanaals en de ander dus naar de cond.
en dan door naar de Sub. verst.
Dit lijkt me toch geen probleem?
Of doe ik het toch vaud???
En ik neem aan dat de 4kanaals ook wel gevoed word door de Cond.
(is niet nodig lijkt me, maar dat gebeurt toch omdat ie aan het zelfde stroom circuit hangt)
B.V.D.
(nog een snel schematje bijgevoegd)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Het leven is als een neus: Haal er uit wat er in zit!!
Op 5 Mei 2006 opgehaald `01 E11 Luna Terra Blauw Met. 56dkm, Nwe 15'' LM
Honda 900 RR Fireblade '94 (hihaaaa 285 op de klok)
Op 5 Mei 2006 opgehaald `01 E11 Luna Terra Blauw Met. 56dkm, Nwe 15'' LM
Honda 900 RR Fireblade '94 (hihaaaa 285 op de klok)
-
- Special member
- Berichten: 715
- Lid geworden op: za sep 21, 2002 08:09
- CCNL lidnummer: 0
- Type Corolla: paseo
- Locatie: mookhoek
Re: het accu en condensator topic
Ik zie geen probleem.
Maar heb je die condensator wel nodig?
Maar heb je die condensator wel nodig?
paseo +opel astra 1.4t
-
- Special member
- Berichten: 508
- Lid geworden op: vr mei 05, 2006 23:49
- CCNL lidnummer: 0
- Type Corolla: E11 '01
- Locatie: Drenthe
Re: het accu en condensator topic
Tja daar twijfel ik nu ook over....
Ik lees nu dat je er vanaf 1000w RMS pas een nodig hebt...
Maar ja ik heb er een en het kan geen kwaad toch?
Ik heb als audio:
Compo voor 90RMS
Achter 16x9 90RMS
Dit op een 4x 60RMS versterker van Macrom
Sub 600RMS op een 500 RMW Macrom (2 Ohm)
Ik lees nu dat je er vanaf 1000w RMS pas een nodig hebt...
Maar ja ik heb er een en het kan geen kwaad toch?
Ik heb als audio:
Compo voor 90RMS
Achter 16x9 90RMS
Dit op een 4x 60RMS versterker van Macrom
Sub 600RMS op een 500 RMW Macrom (2 Ohm)
Het leven is als een neus: Haal er uit wat er in zit!!
Op 5 Mei 2006 opgehaald `01 E11 Luna Terra Blauw Met. 56dkm, Nwe 15'' LM
Honda 900 RR Fireblade '94 (hihaaaa 285 op de klok)
Op 5 Mei 2006 opgehaald `01 E11 Luna Terra Blauw Met. 56dkm, Nwe 15'' LM
Honda 900 RR Fireblade '94 (hihaaaa 285 op de klok)
-
- Special member
- Berichten: 715
- Lid geworden op: za sep 21, 2002 08:09
- CCNL lidnummer: 0
- Type Corolla: paseo
- Locatie: mookhoek
Re: het accu en condensator topic
ik zal hem leker weg houden.
Is beter minder weerstand.
Is beter minder weerstand.
paseo +opel astra 1.4t
-
- Special member
- Berichten: 512
- Lid geworden op: za mar 17, 2007 14:48
- CCNL lidnummer: 0
- Type Corolla: AE111
- Type Corolla: Levin
- Locatie: Roermond
Re: het accu en condensator topic
Die massakabel van de accu heb ik nog niet gedaan
ik heb F600 4 x 150 rms en spectron 2 x 180 rms.
Als ik lekker opengooi vallen de speakers weg.
Zou dat ook met de massa van de accu te maken kunnen hebben?
en waarom moet je dan 2 massa kabels gebruiken ipv 1 dikke?
ik heb F600 4 x 150 rms en spectron 2 x 180 rms.
Als ik lekker opengooi vallen de speakers weg.
Zou dat ook met de massa van de accu te maken kunnen hebben?
en waarom moet je dan 2 massa kabels gebruiken ipv 1 dikke?
-
- Special member
- Berichten: 715
- Lid geworden op: za sep 21, 2002 08:09
- CCNL lidnummer: 0
- Type Corolla: paseo
- Locatie: mookhoek
Re: het accu en condensator topic
Je kan gewoon een massa naar achtren treken hoor.
paseo +opel astra 1.4t
-
- Special member
- Berichten: 512
- Lid geworden op: za mar 17, 2007 14:48
- CCNL lidnummer: 0
- Type Corolla: AE111
- Type Corolla: Levin
- Locatie: Roermond
Re: het accu en condensator topic
dus een extra kabel van je accu naar je centrale massapunt?Marijke schreef:Je kan gewoon een massa naar achtren treken hoor.
-
- Special member
- Berichten: 715
- Lid geworden op: za sep 21, 2002 08:09
- CCNL lidnummer: 0
- Type Corolla: paseo
- Locatie: mookhoek
-
- President member
- Berichten: 1512
- Lid geworden op: do feb 26, 2004 22:02
- Type Corolla: Subaru
- Locatie: vroomshoop
- Contacteer:
Re: het accu en condensator topic
Een condensator is wel degelijk nodig om de nodige pieken op te vangen van de woofer, dit wat je accu met fatsoenlijke bekabeling van/naar de versterkers lang niet zo snel kan 'afgeven'
Ik speel op t moment met 1 25mm2 voeding naar achter daar op een verdeelblok met op alles 25mm2 naar de 1F condensator en naar de RF 450.4 en RF 325.1 versterkers, dit alles met een 12'' Polk sub ( op 290W rms) en Pioneer emotion speakers ( 17cm 3weg op 70W rms voor 6*9 op 60W rms achter ) De massa is ook 25mm2 en 1 voor de condensator en 2 voor de versterkers.. alles apart ge-massaat dus.. en een 25mm2 massa van de accu naar t chassis
Ik kon een verschil duidelijk merken met en zonder condensator omdat ik eerst zonder condensator speelde
Ik speel op t moment met 1 25mm2 voeding naar achter daar op een verdeelblok met op alles 25mm2 naar de 1F condensator en naar de RF 450.4 en RF 325.1 versterkers, dit alles met een 12'' Polk sub ( op 290W rms) en Pioneer emotion speakers ( 17cm 3weg op 70W rms voor 6*9 op 60W rms achter ) De massa is ook 25mm2 en 1 voor de condensator en 2 voor de versterkers.. alles apart ge-massaat dus.. en een 25mm2 massa van de accu naar t chassis
Ik kon een verschil duidelijk merken met en zonder condensator omdat ik eerst zonder condensator speelde
Subaru Impreza WRX STI 2008 tuned by EMS 340pk en 510NM
-
- Die-Hard
- Berichten: 7079
- Lid geworden op: za dec 07, 2002 21:45
- CCNL lidnummer: 504
- Type Corolla: Ford Focus
- Locatie: Lopik.
Re: het accu en condensator topic
Ik moet zeggen dat de mensen die wedstreiden spelen een condersator weg laten en dan toch weten te winnen, dit zijn vaak niet de minste installatie's waar ze mee spelen. Ik blijf zeggen dat je moet zorgen voor een goede voeding, bekabeling, massapunten en zo een condensator niet nodig hebt.
Ik heb ze alle 7 op een rijtje! Alleen werken ze in ploegendienst!
Dammm right I'm good in bed, I can sleep all day!!!
Dammm right I'm good in bed, I can sleep all day!!!
-
- Special member
- Berichten: 564
- Lid geworden op: wo sep 18, 2002 22:44
- Type Corolla: Mazda 323
- Locatie: Amersfoort
Re: het accu en condensator topic
Bij een goeie voeding heb je een condensator echt NIET nodig..
Een condensator kan verschil geven, maar in mijn ogen verberg je daar alleen maar mee dat je voedings probleem hebt........
@ Silvertoppie: Eigenlijk geef je al een beetje aan wat er aan de hand is.. Je gaat met 1 keer 25mm2 voeding naar achter en je hebt je versterkers allebei appart aan massa ligen met 25mm2... Ik zou zeggen leg is een 50mm2 voeding.... En zet er om te proberen is een extra of zwaardere accu bij... En dan de condensator er tussen uit...
Een condensator kan verschil geven, maar in mijn ogen verberg je daar alleen maar mee dat je voedings probleem hebt........
@ Silvertoppie: Eigenlijk geef je al een beetje aan wat er aan de hand is.. Je gaat met 1 keer 25mm2 voeding naar achter en je hebt je versterkers allebei appart aan massa ligen met 25mm2... Ik zou zeggen leg is een 50mm2 voeding.... En zet er om te proberen is een extra of zwaardere accu bij... En dan de condensator er tussen uit...
Zoom-Zoom Echt een fijne auto!!!