het accu en condensator topic

Over headunits, navigatie, carkits, woofers en Db's, enz...

Moderator: Moderator

Plaats reactie
Bertus
Die-Hard
Die-Hard
Berichten: 7079
Lid geworden op: za dec 07, 2002 21:45
CCNL lidnummer: 504
Type Corolla: Ford Focus
Locatie: Lopik.

het accu en condensator topic

Bericht door Bertus »

accu en condensators

Bij gebruik van één of meerdere versterkers wordt er veel van de accu en dynamo gevergd. De stroomopname van een flinke versterker is hoog, samen met alle andere verbruikers erbij zal de accu moeite hebben om de spanning boven de 12V te houden. Dit uit zich vaak in het knipperen van de verlichting op de maat van de muziek. Voor het geluid heeft het ook gevolgen, de dynamiek wordt minder en het sublaag klinkt niet droog en strak meer. Wanneer de versterker circa >500W rms levert is een condensator geen overbodige luxe.
Wanneer de installatie veel gebruikt wordt met stilstaande motor, het vermogen is van de versterkers >500W én de standaard accu is 45Ah of minder, dan is een tweede accu aan te bevelen.
Hoe zorg je voor een stabiele spanning op de versterkers:


Voldoende dikte van bekabeling
Zorgvuldig aansluiten van bekabeling: geen overgangsweerstand.
Condensator plaatsen.
Zwaardere accu plaatsen, bijvoorbeeld een gel-accu.
Tweede accu plaatsen (gel accu).
Zwaardere dynamo plaatsen.

Waarom dan niet altijd een extra grote accu? Een condensator lijkt misschien een accu, toch zijn het heel verschillende onderdelen. Het meest belangrijke verschil is dat een condensator veel sneller grote stroompieken kan geven dan een accu.
Een basspiek zal een spanningsdip geven. Een condensator zal razendsnel (hele korte ontlaadtijd) stroom leveren aan het begin van de basspiek en er dus voor zorgen dat de spanning constant blijft. Hierdoor geeft de versterker een stabieler uitgangsvermogen en wordt de dynamo en accu minder zwaar belast. Het geeft dus vooral voordelen voor de geluidskwaliteit.

Hoe werkt een condenstor.
Je kan het vergelijken met een grote bak met water, vullen (=opladen) en leeggooien (=ontladen) kost enige tijd en is afhankelijk van de inhoud (=capaciteit) van de bak. De dynamo in de auto kan je zien als "kraan", hij vult de accu en condensator continu aan als er water (=stroom) verbruikt wordt.
De laad- en ontlaadtijd van helemaal leeg naar helemaal vol is heel erg kort, slechts een paar milliseconden. Een hele grote condensator (1 Farad) zal nooit helemaal leeg worden getrokken vanwege z'n grote capaciteit en omdat 'ie continu wordt opgeladen door de accu en dynamo.

wat voor condensator?
Er zijn een aantal verschillende uitvoeringen te koop:

laadelectronica, kortsluitbeveiling
spanningsmeter
capaciteit in Farad

Laadelectronica en kortsluitbeveiliging zijn eigenlijk voor de bufferwerking van de condensator niet echt nodig. Het is echter wel gemakkelijk bij het installeren. Meestal zit er ook een spanningsmeter op, zodat je de spanning op de versterker kan controleren.
De capaciteitswaarde is vanaf 0,5 Farad. Lager is niet echt zinvol. Als vuistregel geldt 1 Farad per 1000W. Meer kan echter geen kwaad, in tegendeel!
Monteer de condensator zo dicht mogelijk (ca. 10cm) bij de grootste stroomverbruiker. Meestal is dit de versterker die de subwoofer(s) aanstuurt.

Tweede accu
Wil je continu erg hard spelen met stilstaande motor en een versterkervermogen >500W, dan heb je een tweede accu nodig. Erg geschikt voor dit doel zijn gel accu's, omdat ze niet kunnen lekken en er geen schadelijke gassen uit ontsnappen. Je monteert ze parallel aan de standaard accu, eventueel gescheiden door een relais, zodanig gemonteerd dat de gel-accu geen stroom hoeft te leveren aan de startmotor. Hierdoor zal 'ie veel langer meegaan.
Zorg voor een relais met contacten die hoge stromen (100A) kunnen verdragen.
Plaats in de bekabeling zekeringen van voldoende ampèrage, zodat bij kortsluiting de bekabeling niet smelt en de accu niet kan exploderen. Wees hier erg voorzichtig mee!
Meldt altijd bij de garage dat je er een extra accu en/of condensator in hebt gebouwd.
Hieronder zie je een schema om een tweede accu en condensator aan te sluiten.

Afbeelding

Probeer de condensator altijd zo dicht mogelijk bij de versterker aan te sluiten met een maximale afstand van 30cm, uiteraard kun je hem verder weg plaatsen maar ook dan beperkt dit het effect van de condensator. Er zijn condensators die voorzien zijn van een remote aansluiting, hier kun je dan de remote van de Head Unit op aansluiten. Er zijn ook condensators die geen remote aansluiting hebben, deze schakelen vanzelf in als er een spanningsdip is.

Er zijn condensators die voor het gebruik eerst opgeladen moeten worden, hoe je dit doet verschild per condensator. Dit staat normaal gesproken in de handleiding van de condensator.
Er zijn ook versterkers te koop van o.a. Audio System waarbij er al een aansluiting voor een condensator op de versterker zelf zit. Dan kun je de condensator direct op de versterker aansluiten en hoef je het niet volgens bovenstaand schema te doen..

De meeste goede condensators zijn bijna allemaal voorzien van een voltmeter. Hiermee kun je het voltage op de condensator aflezen. Het kan zijn dat het voltage op de condensator niet klopt met de waarde die je met een multimeter meet. In dat geval kun je de voltmeter meestal bijstellen met een klein schroefje bovenop de condensator.

Polariteit
De diode D en diens serieweerstand Rd vind je alleen in elektrolytische condensatoren. Deze mogen alleen met een bepaalde polariteit aangesloten worden. De spanning mag niet omkeren. Als dat wel gebeurt gaat er al gauw een flinke lekstroom lopen, en de condensator kan in korte tijd intern zo heet worden dat 'ie explodeert.

Nu je weet hoe je een condensator aan moet sluiten is het ook wel handig om te weten welke condensators van goede kwaliteit zijn. Onderstaande test komt uit een Duitse Car & Hifi. De test is al een tijd terug gedaan dus je zult niet alle condensators die tegenwoordig op de markt zijn in dit rijtje terug vinden.

AIV - Voor het geld redelijk maar slechts de helft van de opgegeven capaciteit.
Dietz - Voor het geld redelijk maar vrij hoge ESR (bijna 5 mOhm).
BOA - Voor het geld redelijk tot goed.
Brax - Lage ESR en hoge capaciteit, Referentie (wel duur).
Carpower - Voor het geld redelijk tot goed.
Directed Audio - Veel filterwerking en helft van de opgegeven capaciteit.
Directed Audio (5F) - Capaciteit bedraagt 1.68 Farad
DLS - Prima ding.
Eagle Cable - Redelijk.
Ground Zero GZUC - Prima cap, hoge capaciteit lage ESR.
Helix Blue - Redelijk voor het geld, iets lagere capaciteit en iets hogere ESR dan de DPC 1000.
Helix DPC 1000 - Prima cap, hoge capaciteit lage ESR.

Een deel van bovenstaande tekst is afkomstig van http://www.showyoursound.nl en http://www.12vhifi.nl Op de laatste site kun je nog meer informatie vinden over condensators.
Ik heb ze alle 7 op een rijtje! Alleen werken ze in ploegendienst! :silly:

Dammm right I'm good in bed, I can sleep all day!!!
Unknown User

Bericht door Unknown User »

Toevallig dat ik dit vandaag ook helemaal heb zitten lezen op die 2 sites...

Vraag me het toch af, heb je nu 2 accu's nodig die gelijk zijn aan elkaar om dit goed te doen ?
Bertus
Die-Hard
Die-Hard
Berichten: 7079
Lid geworden op: za dec 07, 2002 21:45
CCNL lidnummer: 504
Type Corolla: Ford Focus
Locatie: Lopik.

Bericht door Bertus »

ik heb de standaard accu er nog in staan en een yellow top extra (zaols velen)
Ik heb ze alle 7 op een rijtje! Alleen werken ze in ploegendienst! :silly:

Dammm right I'm good in bed, I can sleep all day!!!
\M

Bericht door \M »

Megaworld schreef:Toevallig dat ik dit vandaag ook helemaal heb zitten lezen op die 2 sites...

Vraag me het toch af, heb je nu 2 accu's nodig die gelijk zijn aan elkaar om dit goed te doen ?
Nee, als het voltage gelijk is, is meer dan genoeg.
Witte Reus
President member
President member
Berichten: 1811
Lid geworden op: za nov 29, 2003 17:35
CCNL lidnummer: 476
Type Corolla: AE101
Type Corolla: Toyota
Locatie: Roermond
Contacteer:

Bericht door Witte Reus »

Hee hallo allemaal :D

Ik ben bezig met het inbouwen van 3 losse accu's.
1 om plaats te creeren in mijn motor ruimte.
2 om op een hogere totaal vermogen uit te komen.

Ik heb in mijn motor ruimte een 33 amp/h accu en daarna 2 losse 25 amp/h accu's. Alles netje gezekerd en voorzien van deugdelijke aansluitingen. 20mm2 kabel netjes in ribbelbuis enz enz.....

Voorzien jullie hier problemen?

Ik had ovirigens eerst een nieuwe 65 amp/h accu waarbij mijn lichten toch lichtjes gingen knipperen op de bas beat :lol:

Groeten!!
If it isn’t blown, it has to suck!

Water injectie houdt de kop koel!

Check de site voor meer foto's (de witte is niet meer :( !): DEWITTEREUS.
Lesly
Newbie
Newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: za apr 01, 2006 16:32
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: AvensisT25

accu

Bericht door Lesly »

Meerdere accu's zijn leuk en mooi om je spanning gelijk te houden. Maar, als je meer stroom trekt dan dat je dynamo kan leveren, Raakt je accu toch leeg. Dit komt omdat je accu op dat moment bijna niet meer wordt bij geladen of zelfs leeg getrokken word. een 2e dynamo bij hele hoge vermogen's is dus geen luxe.
Witte Reus
President member
President member
Berichten: 1811
Lid geworden op: za nov 29, 2003 17:35
CCNL lidnummer: 476
Type Corolla: AE101
Type Corolla: Toyota
Locatie: Roermond
Contacteer:

Bericht door Witte Reus »

Maar voor de rest moet het gewon werken?

Het zit er overigens al in; zie project topic van de Witte!!!
If it isn’t blown, it has to suck!

Water injectie houdt de kop koel!

Check de site voor meer foto's (de witte is niet meer :( !): DEWITTEREUS.
4a-gze
President member
President member
Berichten: 2315
Lid geworden op: za jul 09, 2005 10:37
CCNL lidnummer: 751
Type Corolla: AE101
Type Corolla: E10 gts-i
Locatie: Azzn

Bericht door 4a-gze »

ik vraag me af wat er nou met kwaliteit bedoeld wordt.... het verhaal klopt wel, maar vraag me wel af voor welke groep dit interessant kan zijn...het verhaal klinkt aardig voor de high-end-freaks en dat kost een paar flinke duiten...

stabiliteit van de versterker begint al bij de versterker zelf namelijk...en de meeste versterkers zijn niet bepaals stabiel...hoe bepaal je de stabiliteit van een versterker..? heel simpel:

een versterker is pas stabiel in het volgende voorbeeld:

vermogenslevering bij 8 ohm: 200 Watt continue
vermogenslevering bij 4 ohm: 400 watt continue

Hierbij zie je dat bij halvering van het ohmage de stroomlevering zou moeten verdubbelen...hoe minder stroom een versterker dus extra levert bij een lagere weerstand, hoe minder stabiel deze versterker is.

En een goede stabiele versteker voor in een auto is duur...


maar een condensator is bij voorbaat wel een aanrader om de accu en dynamo inderdaad te ontlasten!
4A-GZE: 225 km/h @ GPS @ 6.950 rpm

Honda Civic Hybrid 1.3 V-tec: 207 km/h @ GPS @ 6.000 rpm

Seat Ibiza 1.2 TDI Ecomotive: 194 km/h @ GPS @ 3900 RPM (electronic limited)

Toyota Auris TS: 186 km/H (electronic limited)
Lesly
Newbie
Newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: za apr 01, 2006 16:32
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: AvensisT25

Bericht door Lesly »

Ik heb er een kicker mono blok in liggen die heeft een aantal weeken met een te dunne kabel gedraaid (10mm²) en zonder condensator.
toen ik hen ging af regelen op vol vermogen kwam ik uit dat mijn versterker iets meer dan de helft open kon staan voor mijn geluid ging vervormen. sins dat ik er een dikkere kabel tussen heb gezret (25mm²)met een condensator (1,5F) kan hij vol uit en vervormd hij nog niet.
zo ver ik dus kan merken is het toch wel van belang ook als je geen audio freak bent.
Ferdinand
Senior member
Senior member
Berichten: 298
Lid geworden op: di apr 18, 2006 15:26
CCNL lidnummer: 655
Type Corolla: Seat Ibiza
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Bericht door Ferdinand »

hallo ik heb een vraagje over het aansluiten/installeren van een condensator.
kan je dit het beste doen als hij al opgeladen is of zo monteren zonder op te laden?
Mvg
Ferdinand
Bertus
Die-Hard
Die-Hard
Berichten: 7079
Lid geworden op: za dec 07, 2002 21:45
CCNL lidnummer: 504
Type Corolla: Ford Focus
Locatie: Lopik.

Bericht door Bertus »

Een condensator krijg je leeg aangeleverd, dan monteer je hem in de auto en ga je hem opladen :wink: wanneer hij er uit moet ga je hem eerst ontladen want die dingen zijn levensgevaarlijk of nog beter gezegt bommetjes
Ik heb ze alle 7 op een rijtje! Alleen werken ze in ploegendienst! :silly:

Dammm right I'm good in bed, I can sleep all day!!!
Ferdinand
Senior member
Senior member
Berichten: 298
Lid geworden op: di apr 18, 2006 15:26
CCNL lidnummer: 655
Type Corolla: Seat Ibiza
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Bericht door Ferdinand »

okay bedankt voor de reactie
j en i
Starting member
Starting member
Berichten: 81
Lid geworden op: di dec 12, 2006 22:48

Bericht door j en i »

toch werken twee verschillende accu's direct aan elkaar niet goed,
want als je een orginele accu hebt en daar een gel accu bij zet
zal de een de ander toch leeg trekken. dat komt door een verschillende inwendige weerstand.
de inwendige weerstand van een gelaccu is veel lager dan een normale accu en kan daardoor ook hoge stromen leveren.
als je twee gewone accu's aan elkaar zet zal het verschil nooit groot zijn en is dit effect minder. dit geld ook voor twee gel accu's.
Bertus
Die-Hard
Die-Hard
Berichten: 7079
Lid geworden op: za dec 07, 2002 21:45
CCNL lidnummer: 504
Type Corolla: Ford Focus
Locatie: Lopik.

Bericht door Bertus »

Leegtrekken is bij mij nog niet voorgekomen, maar je hebt wel gelijk wat berteft de weerstanden. Bij mij zal er ook nog een gel accu in het vooronder komen + een tweede accu achterin (totaal 3 accu's)
Ik heb ze alle 7 op een rijtje! Alleen werken ze in ploegendienst! :silly:

Dammm right I'm good in bed, I can sleep all day!!!
j en i
Starting member
Starting member
Berichten: 81
Lid geworden op: di dec 12, 2006 22:48

Bericht door j en i »

dit is natuurlijk allemaal theorie. ik denk dat dit na lang stilstaan problemen geeft maar als je elke week een keer rijdt dat het inderdaad geen problemen geeft.
j en i
Starting member
Starting member
Berichten: 81
Lid geworden op: di dec 12, 2006 22:48

Bericht door j en i »

nog een vraagje; 3 accu's?
waarvoor? ik heb een accu voorin een yellowtop, meer niet.
50mm naar achter 2x ook massa. trek er max 180 amp af gaat prima.
versterkers allemaal kicker; zr1000,zx460,zr120.
Bertus
Die-Hard
Die-Hard
Berichten: 7079
Lid geworden op: za dec 07, 2002 21:45
CCNL lidnummer: 504
Type Corolla: Ford Focus
Locatie: Lopik.

Bericht door Bertus »

Alleen mijn sub is al 2500W RMS, en mijn monoblok 3000W RMS :wink:
Ik heb ze alle 7 op een rijtje! Alleen werken ze in ploegendienst! :silly:

Dammm right I'm good in bed, I can sleep all day!!!
Lesly
Newbie
Newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: za apr 01, 2006 16:32
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: AvensisT25

Bericht door Lesly »

bertus schreef:Alleen mijn sub is al 2500W RMS, en mijn monoblok 3000W RMS :wink:
vermogens zeggen nix.
Mijn 400W sub kan in een E10 een geluids druk produceren van 135 dB. (C-Day meting) Dit komt door een gevoeilgheid van bijna 100dB.
Een dikke kabel heeft wel veel invloed op de kwaliteit, heb ik gemerkt. Deze sub heeft een tijdje gedraaid op een 10mm kabeltje. Zodra ik er dan hoogere vermogens mee ging draaien klapperde de konis tegen de rand aan maar echt veel druk kwam er niet uit. Sins ik met 25mm draai heb ik daar geen last meer van.
Bertus
Die-Hard
Die-Hard
Berichten: 7079
Lid geworden op: za dec 07, 2002 21:45
CCNL lidnummer: 504
Type Corolla: Ford Focus
Locatie: Lopik.

Bericht door Bertus »

Dan ben ik toch bang dat er wat anders fout zat want ik heb op een 10 kwadraat kabel 2 woofers van 450W RMS gehad en dat klapperde echt niet. Vermogens spelen echt wel mee in je berekeningen en set up
Ik heb ze alle 7 op een rijtje! Alleen werken ze in ploegendienst! :silly:

Dammm right I'm good in bed, I can sleep all day!!!
Gtsi-R
Ambassador member
Ambassador member
Berichten: 4357
Lid geworden op: ma jan 20, 2003 22:17
CCNL lidnummer: 495
Type Corolla: AE86
Type Corolla: Audi A4
Locatie: Noviomagum
Contacteer:

Bericht door Gtsi-R »

er spelen zoveel factoren mee, maar om het juiste vermogen uit een versterker en woofer te halen / verkrijgen .. is het belangijk dat de voeding goed en vooral stabiel is ..

want het vermogen dat een versterker afgeeft kan je wegzetten tegen de geleverde spanning aan een versterker.. en de lijn die deze beschrijft loopt bij het afnemen van het voltage sterk naar beneden.

ik denk ook niet dat het klapperen door de bekabeling komt..
wat je wel krijgt bij te dunne bekabeling is vermogensverlies, omdat electrisch vermogen dan wordt omgezet in warmteenergie. dit omdat de dunne draad het allemaal niet aankan.

maar al met al is het vrij lastig te zeggen om te praten over vermogen.
want ik weet wel dat als de voeding in de ene auto wel goed is en de andere auto niet zullen ze hele andere metwaarde tonen bij dezelfde instal..

wat lesley eerder opmerkt dat het geluid eerder vervormde bij dunne kabel is dan dat de versterker niet de benodigde voedingsspanning en amperage verkrijgt die hij nodig heeft, en daar geen last van heeft bij de dikkere bekabeling..

zo zie ik het ..

gr roel
Gtsi- Я®™

Automotive BMW/ Rolls Royce Test Engineer
"straight lines are for fast cars, turns are for fast drivers"
"Be Greddy, Run Free and take a Goodline"
arjen deventer
Senior member
Senior member
Berichten: 237
Lid geworden op: vr jun 09, 2006 18:32
CCNL lidnummer: 76
Type Corolla: avensis
Locatie: zevenbergen

Re: het accu en condensator topic

Bericht door arjen deventer »

ik heb alleen maar een normale accu en verders geen xtra acuus heb nu wel een condensator hier liggen die er nog in moet iemand uit de buurt van gorinchem of iemand die bereid is me te helpen zou heelfijn zijn weet totaal niet hoe k zo´n ding moet inbouwen
toyota till i die
Bram
Special member
Special member
Berichten: 564
Lid geworden op: wo sep 18, 2002 22:44
Type Corolla: Mazda 323
Locatie: Amersfoort

Re: het accu en condensator topic

Bericht door Bram »

Gewoon niet...
Zoom-Zoom Echt een fijne auto!!! :lol:
Gtsi-R
Ambassador member
Ambassador member
Berichten: 4357
Lid geworden op: ma jan 20, 2003 22:17
CCNL lidnummer: 495
Type Corolla: AE86
Type Corolla: Audi A4
Locatie: Noviomagum
Contacteer:

Re: het accu en condensator topic

Bericht door Gtsi-R »

bram bedoelt :wink: :

zo heel snel heb je een condensator niet nodig... tis vaak overbodige luxe

:)
Gtsi- Я®™

Automotive BMW/ Rolls Royce Test Engineer
"straight lines are for fast cars, turns are for fast drivers"
"Be Greddy, Run Free and take a Goodline"
arjen deventer
Senior member
Senior member
Berichten: 237
Lid geworden op: vr jun 09, 2006 18:32
CCNL lidnummer: 76
Type Corolla: avensis
Locatie: zevenbergen

Re: het accu en condensator topic

Bericht door arjen deventer »

TJA KAN BRAM WEL ZEGGEN MAAR MIJN VERLICHTING IS NU NET EEN SCHOBOSCOOP BINNEN ZOWEL AS BUITEN EN BEN NU AL AAN ME 2E DYNAMO BEZIG EN DE LOKALE AUDIO SHOP ZEGT DAT EEN CONDENSATOR IN MIJN GEVAL NODIG IS!
toyota till i die
Bram
Special member
Special member
Berichten: 564
Lid geworden op: wo sep 18, 2002 22:44
Type Corolla: Mazda 323
Locatie: Amersfoort

Re: het accu en condensator topic

Bericht door Bram »

Al een dikkere massa aan je accu geknoopt???
Al een zwaardere accu geplaatst???
Al een tweede accu geplaatst???
De "problemen" die jij hebt ga je echt niet oplossen met een condensator... Geloof je me niet jammer dan..

En uhhh dat met dat hoofdletters hoeft nou ook weer niet..
Laatst gewijzigd door Bram op di jul 10, 2007 18:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Zoom-Zoom Echt een fijne auto!!! :lol:
arjen deventer
Senior member
Senior member
Berichten: 237
Lid geworden op: vr jun 09, 2006 18:32
CCNL lidnummer: 76
Type Corolla: avensis
Locatie: zevenbergen

Re: het accu en condensator topic

Bericht door arjen deventer »

25M3 GENOEG!!!!
toyota till i die
Bram
Special member
Special member
Berichten: 564
Lid geworden op: wo sep 18, 2002 22:44
Type Corolla: Mazda 323
Locatie: Amersfoort

Re: het accu en condensator topic

Bericht door Bram »

arjen deventer schreef:25M3 GENOEG!!!!


Nope.. denk eerder aan 50mm2...... dus niet mm3...
Laatst gewijzigd door Bram op di jul 10, 2007 18:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Zoom-Zoom Echt een fijne auto!!! :lol:
arjen deventer
Senior member
Senior member
Berichten: 237
Lid geworden op: vr jun 09, 2006 18:32
CCNL lidnummer: 76
Type Corolla: avensis
Locatie: zevenbergen

Re: het accu en condensator topic

Bericht door arjen deventer »

ZOU MOETEN KUNNE WERKEN JA MAAR WE PRATEN WEL OVER EEN 1000 WATT VERSTERKER EN EEN 1000 SUB
toyota till i die
Bram
Special member
Special member
Berichten: 564
Lid geworden op: wo sep 18, 2002 22:44
Type Corolla: Mazda 323
Locatie: Amersfoort

Re: het accu en condensator topic

Bericht door Bram »

Joh zet je hoofdletters is uit want dat staat zo raar... Das mooi dat het 1000w is allemaal.. Rms of maxx?? Maar goed met een condensator zal je het probleem wel iets weg gaan maar je echte probleem los je er niet mee op.. En dat is heel simpel sap (stroom) te kort........
Zoom-Zoom Echt een fijne auto!!! :lol:
arjen deventer
Senior member
Senior member
Berichten: 237
Lid geworden op: vr jun 09, 2006 18:32
CCNL lidnummer: 76
Type Corolla: avensis
Locatie: zevenbergen

Re: het accu en condensator topic

Bericht door arjen deventer »

ok zal er eens mee aan de slag gaan
toyota till i die
Plaats reactie