Achterruitwisser wil maar moeilijk stoppen.

Over plaatwerk, ruiten, verlichting, enz...

Moderator: Moderator

Plaats reactie
Hal
Newbie
Newbie
Berichten: 10
Lid geworden op: za nov 15, 2014 11:59

Achterruitwisser wil maar moeilijk stoppen.

Bericht door Hal »

Onderstaande probleem is er al een poos maar nu vroeg mijn zoon mij toch om het op te lossen:
De achterruitwisser van de corolla hatchback '98 hapert al een poos: Bij het uitschakelen duurt het een poos voordat hij terug in zijn uitgangspositie is gekomen. Soms gaat het soepel, soms duurt het wel vijf minuten waarin hij met kleine schokjes naar de startpositie gaat. Erg hinderlijk.
Ik vermoed dat er achter een plastic tandwiel een sleepring o.i.d. zit dat de positie van dat tandwiel moet aangeven, zodat de elektronica weet wanneer de motor moet stoppen. Daar lijkt iets mis mee te zijn.
Heeft iemand hier ervaring mee of kan ik beter direct op de sloop een andere halen? Ik hoor net dat die daar wel € 45 kosten.
Namssam
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 642
Lid geworden op: do okt 31, 2013 20:36
CCNL lidnummer: 855
Type Corolla: E11
Type Corolla: 4AFE Auto.
Locatie: Bladel, ZO Brabant

Re: Achterruitwisser wil maar moeilijk stoppen.

Bericht door Namssam »

Hallo Hal.

Lijkt me dat er IN het motortje iets kapot is.
En inderdaad, daar zitten plastieke draaiende delen in.
Een ander motortje lijkt me het beste... maar €45 lijkt me wel erg veel.
Er moeten slopers zijn die maar €20 of zo vragen.
Mijn project : viewtopic.php?f=50&t=48746#p792805
E9- 4FE '89 (van 2000 - 2014) Exported
E11-4AFE '98 (van 2014 - 2015) Chrashed
E11-4AFE '99 (van 2015 - 2024) In de verkoop.. :-(
CT200h '18 (van 2024 - ) Just start driving
Hal
Newbie
Newbie
Berichten: 10
Lid geworden op: za nov 15, 2014 11:59

Re: Achterruitwisser wil maar moeilijk stoppen.

Bericht door Hal »

Als je begrijpt hoe het moet werken, en ik heb ondertussen een site met uitleg gevonden (blijkbaar werken ze allemaal vergelijkbaar). (http://www.mvwautotechniek.nl/Woordenbo ... rmotor.htm (niet dezelfde als mijn exemplaar)), dan moet je concluderen dat de sleepcontacten slecht contact maken: telkens als er even contact is, bv. door het bewegen van de auto, gaat de wisser weer een stukje vooruit. (excuus voor de onmogelijke zin)
Ondertussen ben ik er ook in geslaagd het plastic tandwiel te verwijderen (eerst met een fohn verwarmd omdat plastic veel meer uitzet dan het metalen asje, dat werkte) en de onderliggende contacten te controleren. Moeilijk te beoordelen. De contacten zijn aan de oppervlakken schoon, maar aan de rand zit wel een heel klein beetje zwart vuil stevig aangekoekt. Voor de zekerheid heb ik ook de contacten een beetje uitgebogen zodat ze harder drukken. Of het vuil de oorzaak kan zijn dat ze slecht contact maken moet ik testen.
Mijn zoon heeft de auto echter mee, maar vanmiddag probeer ik er naar toe te gaan en de wisser even te testen.
Op de "werkbank" testen zou ik liever doen, maar de aansluiting bestaat uit vier contacten en ik weet de aansluiting niet. De wisser bevat ook elektronica, dus ik wil niet het risico dat ik hem verkeerd aansluit en de zaak opblaas.
Wat betreft de prijs: de tijd dat je zelf naar de sloperij gaat en de onderdelen los haalt is volgens mij voorbij. Dat doen zij en dat moet betaald worden. Ik denk dat ze een bepaald percentage van de nieuwprijs vragen en deze dingen kunnen vrij duur zijn. Zeker van de Japanse auto's, maar als het niet gerepareerd is informeer ik ook nog bij andere slopers. Bij auto-onderdelen moet je wel altijd uitkijken dat je de juiste uitvoeringen mee krijgt. Daarom kijk ik alleen bij slopers die ik zelf kan bezoeken en waarvan ik weet dat ze betrouwbaar zijn.
Ik zie op het net wel een exemplaar voor € 35 met drie maanden garantie. Het kan dus idd goedkoper.

In elk geval zeer bedankt voor het meedenken. Als
Hal
Newbie
Newbie
Berichten: 10
Lid geworden op: za nov 15, 2014 11:59

Re: Achterruitwisser wil maar moeilijk stoppen.

Bericht door Hal »

Vanmiddag de motorunit getest: en jawel hoor. Hij werkt (na anderhalf jaar!) weer als vanouds.
Oplossing was dus sleepcontacten reinigen en meer contactdruk geven. Wel van de twee het belangrijkst was weet ik niet, maar who cares.
Hij doet het weer. :D
Toyota_e10
President member
President member
Berichten: 1341
Lid geworden op: wo mar 24, 2004 18:51
Locatie: Assen
Contacteer:

Re: Achterruitwisser wil maar moeilijk stoppen.

Bericht door Toyota_e10 »

Taberim@..Assen ..::TOYOTA::..>Auris<
Hal
Newbie
Newbie
Berichten: 10
Lid geworden op: za nov 15, 2014 11:59

Re: Achterruitwisser wil maar moeilijk stoppen.

Bericht door Hal »

Bedankt voor de links. Ik ga ze bekijken.
Plaats reactie