Roetsplekjes e10

Over plaatwerk, ruiten, verlichting, enz...

Moderator: Moderator

Plaats reactie
Bob95
Starting member
Starting member
Berichten: 51
Lid geworden op: za jan 18, 2014 19:23
Type Corolla: E12

Roetsplekjes e10

Bericht door Bob95 »

Goedemiddag,

Af gelopen weekend heeft mijn moeder een Corolla E10, met automaat gekocht als vervanging van haar Opel Astra G, hoe we aan die auto gekomen zijn, en de reden daar toe is een heel andere gesprek, misschien een 'leuk' verhaal voor de off-topic hoek, maar na 6 jaar werden we het zo zat, de auto zelf rijd prima, vind het zelf zalig rijden, met wat ik voor de rest gewent ben. Alleen heeft die auto gewoon te veel geld gekost, en nu kwam er weer makkelijk 1000 euro aan, en vonden we het welletjes.

De Corolla die mijn moeder heeft gekocht is technisch goed in orde, alles nog gelopen, ziet er goed uit, alleen de body zelf is een ander verhaal, op sommige plekken is hij al wat bijgewerkt, niet in en al te nette manier, na het wassen afgelopen zondag avond glimt de motorkap weer helemaal mooi, maar is het dak bijv. mat gebleven. Nou weet ik niet of polijsten hier bij helpt, maar dat vinden we nog niet zo heel erg.

Op veel verschillende plekken op de body zitten kleine roest plekjes, bijv. het randje van de wielkast op de body zelf, die heeft hier en daar wat roest plekjes, het randje van de motorkap aan de cabine kant, op de achterklep wat kleine plekjes. Net aan de binnekant van de wielkast waar de body zit, en dat is het eigenlijk het ergste, stak ik mijn vinger voor heen op een klein stukje, het ging ook niet veel verder als dat.

Het zijn ook geen grote roest plekken oid, maar gewoon van die oppervlakkige plekjes (behalve die laatste dan), voor de winter willen we hier wat aan gaan doen, en om gewoon de auto er weer mooi bij te krijgen. (En zodat ik kan oefenen voor mijn eigen auto die ook een paar kleine plekjes heeft :lol: ).

Waar wij zelf aan zaten te denken was om de plekjes en een klein rand er omheen kaal te schuren zover dat er geen roest meer zichtbaar is, dan wat primer er overheen, klein beetje schuren weer, en dan de top laag er overheen. De grootste plekken zijn niet veel groter als een 5 euro cent munt stuk (behalve dat deel waar ik mijn vinger door heen stak).

Vanavond of morgenavond hoop ik wat fotos te maken, kan ze alleen nu niet ergens leuk neer zetten, aangezien er achter mijn eigen e10 de boottrailer zit, omdat die op ze kop in de garage licht en er geen ruimte meer is voor de trailer.

Alvast bedankt voor jullie hulp :D
Joseppe
Freak
Freak
Berichten: 8636
Lid geworden op: ma mei 02, 2005 23:12
CCNL lidnummer: 621
Type Corolla: AE101
Type Corolla: E 10
Locatie: Rijkerswoerd Gemeente Arnhem
Contacteer:

Re: Roetsplekjes e10

Bericht door Joseppe »

Momenteel bezig met mijn eigen aen met succes. Heb een goede roestomvormer gekocht. Dus eerst schuren,roestomvormer. Plamuren,zinkspray. Dan primer,lkleurlak en blanke lak tussendoor in het begin ligt schuren waar nodig.
Of het wegblijft durf ik niet te garanderen,het stelt alleen uit. Heb trouwens voor Novorox gekozen als roestomvormer. Deze door de redelijk goede ervaringen.
http://www.stipggz-arnhem.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.stuwoverbetuwe.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ribwavv.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Rolla1995
Junior member
Junior member
Berichten: 140
Lid geworden op: zo okt 15, 2017 08:11
Type Corolla: AE101
Type Corolla: XLi16
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Roetsplekjes e10

Bericht door Rolla1995 »

Laatst dacht ik ff snel een roestplek op de achterklep te kunnnen wegwerken:
- met de haakse slijper en korrel 80 afgeschuurd,
- Holtz antiroestprimer er overheen ...
en vervolgens kwam het een paar weken daarna er dwars doorheen. Geleerd: echt totaal waanzinnig kaal afschuren en dan pas het circus van roestomvormer, zinkspray, primer etc etc.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Highway
President member
President member
Berichten: 1819
Lid geworden op: ma feb 09, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: ZZE112
Locatie: Duizel, Brabant

Re: Roetsplekjes e10

Bericht door Highway »

Kan je over zinkspray een andere lak aanbrengen?

Als het goed moet gebeuren, zal je de roest helemaal weg moeten halen. Is het metaal nog niet weg geroest, zoveel mogelijk verwijderen en dan zou ik het nog even zandstralen (genoeg doe het zelf setjes beschikbaar, alleen compressor kan lasting zijn).

Hierna zou ik er epoxy primer overheen doen. Dit vormt een goede, volledig afgesloten lag op je blank metaal. Indien mogeljik kies dan een 2K epoxy. Mijn ervaring is dat deze een stuk beter is dan 1K. Enig nadeel is dat je deze met verharder moet aanmaken, en dus maar een korte tijd aante brengen is.

Daarna plamuren, normale primer en uiteindelijk de kleurlak (en blanke lak indien nodig).
Skoda Superb 1.8tsi
Verkocht - E11 facelift Linea SOL 2000 sedan -
Plaats reactie